Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد

باغات سنتی، برداشت و بسته بندی نامناسب ضایعات سیب را افزایش می دهد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برداشت سنتی، بسته بندی نادرست، سنتی بودن باغات، روش جذب نامناسب توسط کارخانجات را مهمترین عوامل ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

باغات سنتی، برداشت و بسته بندی نامناسب ضایعات سیب را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،عزیز امانی ، با اشاره به ضایعات  در بخش محصولات کشاورزی به خصوص باغی در بخش سیب، افزود:  ریزش سیب در باغات طی سه مرحله صورت می گیرد که شامل ریزش  مرحله اول به دلیل سرمازدگی، عدم تلقیح و یا تلقیح ناقص بوده و ریزش مرحله دوم  در زمان فندقی شدن سیب و مربوط به  کمبود مواد غذایی و عدم تعادل هورمونی و سایر عوامل مربوطه می باشد وهمچنین ریزش سومین مرحله نیز قبل برداشت و مربوط شرایط محیطی از جمله بادهای شدید و سایر عوامل مدیریتی مانند عدم تعادل مواد غذایی و نیز بخش قابل توجه مربوط به  نحوه برداشت محصول است.

وی نحوه برداشت محصول را در حفظ کیفیت محصول و عدم تبدیل آن به ضایعات مهم و ضروری دانست و اظهارکرد: بر اساس بررسی های مشاهده ای در استان ریزش سیب قبل از برداشت کمتر از 15 درصد است اما در عمل این میزان سیب صنعتی  30 درصد بوده که بیانگر شیوه نادرست برداشت و بسته بندی  این محصول استراتژیک است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه از 4 میلیون و 100 تن سیب تولیدی در کشور یک میلیون و 130 هزار تن مربوط به استان است، عنوان کرد: از این میزان 30 درصد سیب تولیدی جذب صنایع می شود و بقیه مصرف داخل استان و در سردخانه ها انبار و روانه بازارهای داخلی و  یا به خارج کشور صادر می شود.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه های تولید و قیمت ناچیز سیب زیردرختی در بازار با وجود قیمت بالای تمام شده این محصول بیان کرد: بالا بودن مقدار سیب صنعتی  حاصل برآیند شیوه های سنتی برداشت بسته بندی و سورت  سیب در استان و حتی کشور است که بسته بندی به روش غلط و نیز نادرست بودن روش  جذب  سیب توسط کارخانجات نیز به افزایش ضایعات سیب دامن می زند.

امانی با تاکید بر اینکه هر چقدر در تولید کیفی محصولات باغی و کشاورزی به خصوص سیب تلاش شود اما از روش های اصولی و نوین برداشت و بسته بندی استفاده نکنیم ضایعات کاهش نمی یابد، افزود: در سالهای اخیر واحدهای سورت و بسته بندی خوبی در استان راه اندازی شده که امیدوارم منجر به کاهش ضایعات سیب در استان شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به انباشت نامناسب سیب های زیردرختی همه ساله در استان و در کنار جاده ها، بیان کرد: این انباشت غیربهداشتی موجب نفوذ آلودگی هایی متعدد از آب و خاک حاصل از محیط به محصول شده و ضایعات را افزایش می دهد.

امانی گفت: در راستای کاهش ضایعات سیب امسال احداث 80 مرکز خرید و دپوی سیب های زیردرختی در استان مصوب شده که از این تعداد 40 مرکز امسال دایر و فعالیت داشتند.

وی باغات سنتی، سن بالای درختان، عدم تغذیه مناسب باغات،  و در مواردی آفات و بیماری های را از دیگر عوامل ایجاد ضایعات در بخش محصولات باغی به خصوص سیب ذکر کرد و افزود: ایجاد باغات الگویی و نوین در سطح 330 هزار هکتار با هدف اصلاح و جایگزینی باغات سنتی سیب، ایجاد 7 واحد باغ مدرن با پایه های رویشی، جایگزینی آبیاری تحت فشار به جای آبیاری غرقابی و نیز ایجاد دو واحد سایبان بر روی سیب های مدرن احداثی را به صورت الگویی از جمله اقدامات استان برای افزایش کیفیت سیب های تولیدی در استان بیان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید