Iranian Agriculture News Agency

با حضور استاندر کرمان به بهره برداری رسید؛

طرح آبیاری تحت فشار مزرعه رامبد اخلاص پور در شهرستان ارزوئیه

استاندار کرمان گفت: اجرای سیستم های آبیاری نوین اثرات بسیار مطلوبی در کشاورزی دارد

طرح آبیاری تحت فشار مزرعه  رامبد اخلاص پور در شهرستان ارزوئیه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، با حضور  علی زینی وند استاندار کرمان، نماینده مردم شهرستانهای بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار، فرماندار رئیس سازمان جهاد کشاورزی ومدیران این سازمان، طرح آبیاری تحت فشار مزرعه اخلاص پور در شهرستان ارزوئیه به بهره برداری رسید .

در جریان این افتتاح عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این طرح در سطح 282 هکتار  اجرا شده است  که با سرمایه گذاری 38907 میلیون ریال که 26507 میلیون ریال آن از اعتبارات بلاعوض دولتی و 12400 میلیون ریال آورده شخصی احداث شده است. 

استاندار کرمان در جریان این افتتاح گفت: ظرفیت بسیار خوبی که در سطح کشور ایجاد شده است و  کشاورزان نمونه هم که چند سال پیاپی در این شهرستان انتخاب شده اند.

وی گفت: الحمد الله به لحاظ آبیاری تحت فشار و کشاورزی مکانیزه اتفاقات بسیار خوبی در توسعه کشت گلخانه ای در شهرستان افتاده است که باید این ظرفیت خوب تقویت شده و این شهرستان در جایگاه اصلی خود در تولیدات کشاورزی، صنعتی و معدنی در استان جا بگیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز گفت: در شهرستان  ارزوئیه13هزار و پانصد هکتار در مجموع از 35 هزار هکتار، اجرای آبیاری تحت فشار شده است که نزدیک به 36 درصد تا آخر دولت و در نهایت به 40 درصد  می رسد به سیستم  آبیاری تحت فشار مجهز می شود

وی گفت : از اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی تا سال 92،  6500 هکتار سطح زیر کشت در این شهرستان اجرای سیستم آبیاری نوین انجام شده است و از سال 92 تا امروز 7000 هکتار انجام شده است که بیش از 50 تا 60 درصد طی  این مدت به اجرای سیستم های تحت فشار  شهرستان اضافه شده است.

ایشان خاطر نشان کرد: در این شهرستان نزدیک به 8 هزار هکتار آبیاری تیپ را داریم که بر  روی محصولاتی نظیر گندم، ذرت، کلزا و صیفی جات انجام شده است

سعیدی در ادامه گفت: متوسط ذرت در شهرستان ارزوئیه 8تن در هکتار است که با اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ به 17 تن افزایش پیدا می کند و عملکرد را بالا میبرد.

وی ادامه داد: همچنین در گندم متوسط کشور 3.8 می باشد که در این شهرستان 5 تن برداشت می شود و گندمکار نمونه ای کرمانی توانست با اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ  12 تن و 300 کیلو گندم برداشت کند.

وی افزود: کارایی آب  به ازای هر متر مربع درسیستم آبیاری  غرقابی تولید  600 گرم گندم  می باشد که  در سیستم تیپ این رقم به 2100 گرم رسیده و افزایش دارد و در ذرت نیز 620 گرم ذرت درروش سیستم آبیاری  غرقابی به ازای هر متر مربع بوده است که با اجرای این روش به 2300  گرم رسیده ایم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید