Iranian Agriculture News Agency

حاجی وند بیان کرد:

ارزآوری 362 میلیون دلاری صادرات سیب درختی ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ایران در سال گذشته موفق به صدور 740 هزار تن سیب به ارزش 362 میلیون دلار شده است

ارزآوری 362 میلیون دلاری صادرات سیب درختی ایران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،شکرالله حاجی وند با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای چین با 41.3، آمریکا با 5.3، ترکیه با 3 میلیون تن تولید و صادرات سیب درختی رتبه های اول دنیا را به خود اختصاص داده اند، افزود: درآمد سالانه کشورهای یاد شده از این محصول، چین 1512 میلیون دلار، آمریکا 977 میلیون دلار و ترکیه 399 میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه ششم و چهارم تولید و سطح زیر کشت سیب دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: ایران در سال گذشته موفق به صدور 740 هزار تن سیب به ارزش 362 میلیون دلار شده است که با توجه به میزان تولید و کیفیت رقم ناچیزی است و باید این رقم افزایش یابد.

حاجی وند افزایش کیفیت سیب های تولیدی، کاهش ضایعات سیب به همراه استفاده از روش های نوین و تحقیقی در این حوزه را ضروری دانست و افزود: سامانه تحقیقات سیب در ایران مربوط به دهه 40 و واردات ارقام خارجی به همراه احداث کلکسیون سیب به کرج بر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه در کنار انجام فعالیت های تحقیقی خوب در بخش سیب هم اکنون تحقیقات در زمینه سیب در سایر استانهای کشور نیز در حال انجام است، بیان کرد: محور اصلی پژوهش های در این زمینه سازگاری ارقام خارجی و استفاده از پایه های رویشی، بررسی تراکم کاشت، سازگاری پایه و پیوند، شناخت شیوه مبارزه با آفات و بیماریهای سیب در کنار تحقیقات باغبانی است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور با تاکید بر اینکه ایران از نظر تنوع ژنتیکی یکی از مناطق مهم و غنی در زمینه گونه ها و ارقام سیب در دنیا به شمار می رود، گفت: کلکسیون سیب بومی ایران با بیش از 4 ژنوتیپ بومی در ایستگاه کمالشهر احداث شده است.

حاجی وند با بیان اینکه مناطق عمده پرورش سیب در ایران آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی و استان فارس است، عنوان کرد: ارقام عمده تحت کشت در ایران دو رقم رد و گلدان دلشیز به همراه تعدادی از ارقام وارداتی و بومی است.

وی با اشاره به اینکه تحقیقات نوین سیب از سال 83 شامل جمع آوری و ارزیابی ژرم پلاسم بومی سیب در ایران جمع آوری بیش از 400 ژنوتیب سیب بومی در حال انجام است، ادامه برنامه اصلاح ارقام و پایه های سیب، برنامه های فناوری و مدیریت تولید در سیب، برنامه فیزلوژی و مدیریت پس از برداشت، برنامه تولید هسته های اولیه سالم عاری از ویروس به همراه واردات ارقام تجاری و بررسی سازگاری و توصیه برای مناطق مختلف را از اهم برنامه های تحقیقاتی در این بخش برشمرد.

معاونت مستقل ضایعات محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی شود

کشاورز نمونه تولید کننده سیب درختی و عضو هئیت مجمع خبرگان حوزه کشاورزی کشور در این نشست با ابراز تاسف از بالا بودن میزان ضایعات محصولات کشاورزی به خصوص بخش باغی گفت: عمده ضایعات محصولات باغی در کشور در حوزه سیب و انگور است.

رضا بابان زاده با بیان اینکه بر اساس آمارهای اعلامی ضایعات بخش کشاورزی 30 درصد است، افزود: ایجاد معاونت مستقل ضایعات محصولات کشاورزی در وزارتخانه می تواند زمینه ساز تبیین سیاست های کلان و نیز اقدامات ترویجی و آموزشی برای کاهش ضایعات این در بخش شود.

وی با تشریح اقدامات و تنش هایی که موجب افزایش ضایعات و ریزش سیب در باغات می شود، ادامه داد: همه ساله 4 نوبت با ریزش سیب و افزایش ضایعات در باغات مواجه هستیم که با اقدامات ترویجی و آموزشی به باغداران می توان این میزان را کاهش داد.

بابان زاده بر ضرورت بکارگیری و استفاده از نیروهای پژوهشی، تحقیقی و علمی، کارشناس تغذیه و حفظ نباتات توسط باغداران اظهار کرد: کرم سیب مهمترین آفت باغات سیب است که موجب خسارت 90 درصدی به این باغات می شود اگر آفات و بیمارهای باغات را بدرستی توسط باغداران شناسایی و مدیریت نکنیم نمی توانیم ضایعات را کاهش داده و محصول کیفی تری تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار بی توجهی به ضایعات باغات سیب در بخش بازاریابی بین المللی نیز دچار انفعال هستیم، عنوان کرد: هم اکنون نزدیک 800 تن سیب در سردخانه های آذربایجان غربی چشم انتظار رفع موانع صادرات سیب هستند، سال گذشته در این برهه زمانی روزانه 70 کامیون صادرات سیب داشتیم که امسال این میزان به 3 کامیون در روز رسیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید