Iranian Agriculture News Agency

صنعت دام و طیور از واسطه گری‌ها رنج می‌برد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میان تولید کنندگان و سفره مردم فاصله زیادی به وجود آمده است و صنعت دام و طیور از واسطه گری‌ها رنج می‌برد.

صنعت دام و طیور از واسطه گری‌ها رنج می‌برد

مرتضی رضایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: حلقه‌های واسط میان تولید کنندگان و سفره مردم در تلاشند هر چقدر زورشان می‌رسد قیمت‌ها را بالا ببرند و این موضوع اصلا قابل قبول نیست و می‌بایست با آن برخورد شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای حل این معضل و ایجاد زنجیره‌های تولید باید هم دولتی‌ها و هم نمایندگان اصناف و تولیدکنندگان پای کار باشند، گفت: چندین بار از اصناف، اتحادیه ها، وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار و همچنین صنف پخش کننده و فروشنده خواسته شده است پای کار بیایند تا بتوانیم زنجیره تولید تشکیل دهیم و واسطه‌ها را حذف کنیم و بتوانیم محصولات دام و طیور را با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم، ولی تنها جلسه‌ای تشکیل شد و فردای آن روز موضوع رها شد.

رضایی افزود: اگر هر کسی وظیفه اش را به درستی انجام دهد، واسطه‌ها حذف و قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت به تعادل می‌رسد. بعنوان مثال گران‌ترین دام گوساله پرواری است که قیمت زنده آن کیلویی ۴۰ هزار تومان است اگر واقعا بنکداران اصلی پای کار بیایند، قیمت آن در بازار باید ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان باشد، ولی قیمت بسیار بالاتر از این حرفهاست که اصلا منطقی نیست.

بازار مرغ به تعادل کامل رسیده است

رضایی با اشاره به اینکه چندی پیش به دلیل تامین نشدن نهاده‌ها قیمت‌ها در بازار مرغ افزایش افسار گسیخته یافته بود؛ اظهار کرد: در حال حاضر این مشکل برطرف شده و نهاده مورد نیاز مرغداران به طور کامل تامین شده و بازار مرغ به تعادل کامل رسیده است.

 

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه ریزی برای ایام پایانی سال از ماه‌ها قبل انجام شده و جوجه ریزی مناسب صورت پذیرفته است و با تامین نهاده‌ها بازار باثباتی را برای شب عید پیش بینی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: البته قیمت نهاده‌ها افزایش قانونی یافته و مثلا کنجاله سویا از ۲۷۰۰ به ۳۲۵۰ تومان رسیده و کرایه‌ها نیز افزایش یافته است بر همین اساس می‌بایست پس از کارشناسی‌های لازم تغییری جزئی در قیمت مصوب مرغ صورت پذیرد تا تولید کنندگان نیز انگیزه تولید داشته باشند.

قیمت تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت‌های فعلی تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست و متاسفانه حلقه‌های واسط زمینه گرانفروشی این محصول در بازار را فراهم آورده اند.

 

وی افزود: دو عامل برای افزایش قیمت تخم مرغ می‌توان عنوان کرد که اول افزایش مصرف در فصل سرما و دوم فاصله قیمتی بسیار زیاد از درب مرغداری تا مصرف کننده نهایی و حاصل واسطه گری هاست.

رضایی گفت: در حال حاضر تخم مرغ گاهی شانه‌ای ۴۰ هزار تومان و حتی هر عدد ۱۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید با این گرانفروشی برخورد شود.

وی تاکید کرد: ۴۰ روز است که ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغداران تامین شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم همین روند ادامه یابد.

 
 
 

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی افزود: البته مرغداران هم از قیمت مصوب فعلی راضی نیستند و این قیمت باید کارشناسی شود و در فضای تعاملی بدون اینکه به مصرف کننده فشار وارد بیاید، نرخ مصوب جدید تعیین شود.

 
 

رضایی افزود: قیمت تخم مرغ باید به صورت یک بازه تعیین شود و قیمت نقطه‌ای قابل قبول نیست چرا که در نقاط مختلف هزینه‌های تولید متفاوت است و بنابر این قیمت ثابت نمی‌توان در نظر گرفت باید دامنه‌ای تعیین شود و با فروش تخم مرغ با قیمت خارج از آن دامنه برخورد جدی شود.

هزینه‌های تولید گوشت قرمز بالاست

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر چند شرایط بازار گوشت قرمز نسبتا مناسب است، ولی هزینه‌های تولید این محصول بالاست.

 

رضایی افزود: درباره گوشت قرمز هم نباید اجازه دهیم که تولید کنندگان ضرر کنند، البته باید شرایط مصرف کنندگان را هم در نظر بگیریم که در حال حاضر واسطه گری‌ها باعث شده اند این محصول با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه که باید به دست مردم می‌رسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید