Iranian Agriculture News Agency

همایش علمی زنبور عسل خراسان رضوی برگزار شد

با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و دانشگاه فردوسی همایش علمی زنبور عسل با حضور اساتید دانشگاهی و اجرایی برگزار گردید.

همایش علمی زنبور عسل خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی،  مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی با اعلام این خبر گفت: در این همایش حداقل 1000 نفر از کارشناسان ،زنبورداران و علاقمندان به حرفه زنبورداری حضور داشتند.

محمد صبور بیلندی اظهار داشت:مهمترین مباحث مطرح شده شامل معرفی گیاهان موثر در تولید عسل و یافته های نوین تحقیقاتی برای تولید عسل میباشد.

کارشناس مسئول پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل استان با اشاره به وضعیت تولید عسل گفت: 4700 زنبوردار با دارا بودن 548150 کندوی عسل در استان به فعالیت مشغولند .وی افزود:3400 تن عسل امسال از کندوهای استان به عمل آمده است.

مجید عاکف اظهار داشت:17 تعاونی و تشکل زنبورداران در استان مشغول به فعالیت هستند که بزرگترین آن مربوط به شهرستان مشهد با 800 عضو میباشد.

کارشناس مسئول پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل استان به اهمیت زنبور عسل در گرده افشانی اشاره کرد و گفت: اهمیت زنبور عسل در گرده افشانی و احیای مرتع میباشد که نقش بسزایی در جلوگیری از روان آبها و سیل از یک منظر و از سوی دیگر باعث حداقل افزایش 30 درصدی محصولات استراتژیک نظیر گیاهان روغنی کلزا و آفتابگردان و گیاهان صنعتی علوفه ای میگردند.

وی با بیان اینکه بخش زنبور داری را باید سودآور نماییم گفت:در اجرای طرح توسعه برآن شدیم که علاوه بر تولید عسل زنبورداران را تشویق به تولید سایر محصولات نظیر گرده گل،ژله رویال،بره موم و زهر عسل نماییم.

عاکف گفت:استان خراسان رضوی در بخش تولید ملکه و اصلاح نژاد آن یکی از شش مرکز اصلاح نژادی کشور میباشد که این ایستگاه در ابتدا با هدف تولید ملکه انبوه و تجاری در سال 1367 تاسیس و سالی 5000 ملکه تولید و در اختیار زنبورداران قرار میدهد.

وی افزود: در سال 85 با آموزش بخش خصوصی و فعال شدن در تولید ملکه این مراکز با جمع آوری بهترین کلنی ها از سطح استان و منطقه به مرکز اصلاح نژادی زنبور عسل پرداخته و اکنون بر روی 9 صفت از جمله افزایش تولید عسل و مقاومت ژنتیکی مشغول بوده که در حال حاظر نسل چهارم در حال تاسیس میباشد و از نسل پنجم ملکه های اصلاحی به مراکز تولید و تکثیر ملکه زنبورعسل رائه خواهد شد.

کارشناس مسئول پرورش و اصلاح نژاد زنبور عسل استان با اشاره به پروژه گرده افشانی در استان گفت: در تمامی شهرستانها ستادهای گرده افشانی فعال و با هماهنگی بخش های زراعت ، باغبانی ، تحقیقات و حفظ نباتات و امور دام به آموزش فعالین زیر مجموعه های خود پرداخته و اهمیت نقش گرده افشانها به ویژه زنبور عسل را مورد هدف خویش قرارداده و الگوی مناسب در جهت استفاده از سموم کم خطر و استقرار کندوهای زنبور عسل در باغات گیلاس و یا مزارع کلزا و پنبه برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات زراعی و باغی را طراحی و اجرا می نماید.

عاکف در پایان گفت: هر ساله تمامی کلنی های زنبور عسل بوسیله همکاران پهنه در تمام کشور و استان بصورت کامل سرشماری گردیده و در سایت ویژه جهت استفاده بهره برداران و برنامه ریزان ارائه میگردد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید