Iranian Agriculture News Agency

موسوی در گفتگو با ایانا:

احداث گلخانه یک هزار هکتاری و شهرک شیلاتی 50 هکتاری در پایاب سدحاجیلارچای

احداث ۱۰ شهرک کشاورزی گلخانه‌ای و دامپروری در آذربایجان شرقی

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی از احداث 10 شهرک کشاورزی (گلخانه‌ای و دامپروری) در استان، خبر داد.

احداث گلخانه یک هزار هکتاری و شهرک شیلاتی 50 هکتاری در پایاب سدحاجیلارچای

 میرمحسن موسوی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در تشریح آخرین وضعیت این شهرک‌ها، گفت: شهرک گلخانه‌ای با مساحت کلی 61.3 هکتار در شهرستان ملکان احداث شده و تاکنون کلیه امکانات زیرساختی‌ برای 41 هکتار آن شامل خطوط انتقال و شبکه توزیع برق، گاز و آب هم‌چنین استخر ذخیره آب، ایستگاه پمپاژ و حصارکشی کل مجتمع خاتمه یافته است.

وی ادامه داد: 30 هکتار (خالص) از این شهرک به یک شرکت خصوصی واگذار شده و اکنون این قسمت از شهرک در مرحله ساخت و نصب سازه گلخانه قرار دارد.

وی با اشاره به ساخت شهرک گلخانه‌ای 39.1 هکتاری در شهرستان عجب شیر، گفت: کلیه زیرساخت‌های این شهرک تقریباً انجام گرفته و تکمیل شده است؛ کل این شهرک طی قرارداد اجاره به شرط تملیک به شرکت های خصوصی و افراد حقیقی واگذار شده و اکنون عملیات احداث سازه گلخانه ها به مساحت 19 هکتار آغاز شده است.

 موسوی ادامه داد: حدود 12 هکتار از این سازه ها شیشه ای مابقی با پوشش پلاستیکی خواهد بود.

وی در خصوص سایر شهرک‌های کشاورزی استان نیز اظهار کرد: شهرک گلخانه‌ای کلیبر با مساحت 30.4 هکتار، نیز پس از واگذاری در مرحله ساخت سازه قرار دارد؛ شهرک گلخانه‌ای هوراند به مساحت 17.9 هکتار در حال تکمیل زیرساخت‌ها بوده و برای جذب شرکت‌ها فراخوان داده است.

وی ادامه داد: شهرک دامپروی سراب به مساحت 220 هکتار با ایجاد بخشی از زیرساخت برای جذب سرمایه گذار به فراخوان گذاشته شده است سال گذشته حدود 122 هکتار از این شهرک با هدف احداث شهرک گلخانه ای به یکی از توانمندترین سرمایه گذاران کشور واگذار شده بود که به علت برخی مشکلات در شهرستان سرمایه گذار از ادامه سرمایه گذاری منصرف گردید.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص شهرک گلخانه‌ای بناب نیز گفت: این شهرک به مساحت 30 هکتار که بخشی از زیرساخت‌های آن به منظور دامپروری ( به دلیل مشکلات زیست محیطی و واقع شدن در پارک ملی دریاچه ارومیه به گلخانه تبدیل شد) طی سال‌های‌ گذشته توسط سازمان جهاد کشاورزی استان احداث گردیده واقع شده است و پس از انجام مطالعات لازم بخش خارج از حریم پارک ملی دریاچه ارومیه به گلخانه تبدیل گردید زیرساخت های این شهرک در حال تکمیل می باشد.

وی افزود: از میان 23 متقاضی سرمایه گذاری حقیقی و حقوقی، تاکنون شش نفر واریز وجه جهت اجاره زمین را انجام داده‌اند.

وی متذکر شد: شهرک گلخانه‌ای اهر نیز با مساحت 24 هکتار بخشی از زیرساخت هایش اجرا شده است با توجه به عدم تناسب آب تخصیصی با زمین شهرک برای تامین آب با شرکت آب منطقه ای مکاتبات لازم صورت گرفته است.

 موسوی با اشاره به اختصاص 49.5 هکتار برای احداث شهرک دامپروری در شهرستان بناب، اظهار کرد: تاکنون تخصیص اراضی از سوی منابع طبیعی اخذ شده و حق‌آبه مشخصی برای این شهرک در نظر گرفته شده است با مشاور ذیصلاح درخصوص انجام مطالعات عقد قرارداد شده است.

وی با اشاره به احداث شهرک دامپروری به مساحت و هدف گذاری اولیه 113.7هکتار در تبریز، بیان کرد: زیرساخت‌های آن احداث شده و پس از فراخوان عمومی به شرکت کشت و صنعت آذرنگین واگذار شده است.

وی ادامه داد: شهرک دامپروری مرند نیز با مساحت 158.6 هکتار بخشی از زیرساخت هایش اجرا شده و در ردیف فراخوان جهت جذب سرمایه گذار قرار گرفته است این شهرک جهت احداث مجتمع دامپروری گوسفند نژاد وارداتی چندقلوزا با ظرفیت 21 هزار راسی، واگذار شده بود که به دلیل انحراف از برنامه زمانبندی سرمایه گذار خلع ید شد؛ این شهرک در شرف واگذاری به یکی از سرمایه گذاران واجد صلاحیت می باشد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان شرقی در خاتمه افزود: احداث گلخانه یک هزار هکتاری و یک شهرک شیلاتی به مساحت تقریبی 50 هکتار در پایاب سد حاجیلارچای در دست مطالعه می باشد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید