Iranian Agriculture News Agency

رساله‌های دانشجویی باید در حل چالش‌های بخش کشاورزی به کار گرفته شود

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: رساله‌های دانشجویی باید در راستای حل چالش‌ها، در بخش‌های مختلف کشور به کار گرفته شود.

 رساله‌های دانشجویی باید در حل چالش‌های بخش کشاورزی به کار گرفته شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، صفر نصرالله زاده در نشست میز تخصصی کشاورزی، آب و محیط زیست در محل دانشگاه تبریز که با حضور  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز برگزار شده بود ، گفت: دانشکده کشاورزی با قدمت چندین ده ساله، دارای 130 نفر عضو هیئت علمی، تعداد قابل توجهی کارشناس و با 2531 دانشجو، پتانسیل بسیار عظیمی برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، به خصوص در ارتباط با سیاست‌های کلی کشاورزی است.

وی با بیان این‌که وظیفه اصلی دانشگاه در حوزه کشاورزی، تربیت نیروی متخصص و ماهر موردنیاز در بخش کشاورزی است، گفت: دانشگاه، با توجه به رسالتی که دارد باید فراتر از این حیطه نیز عمل کند، نظیر آنچه که در کشورهای توسعه یافته در بخش کشاورزی دیده می‌شود.

وی افزود: دانشگاه باید همیشه پویا باشد تا بتواند نیروی مختصص را در دوره‌های مختلف تربیت کند؛ در این راستا زیرساخت‌های ناقصی برای رشته‌های کشاورزی در دانشگاه تبریز وجود دارد که نیازمند تکمیل هستند.

نصرالله زاده ادامه داد: بیش از 90 درصد دروس‌ رشته‌های مختلف کشاورزی، واحد علمی دارند و باید فرا گرفته شوند، البته پتانسیل مرکز خلعت پوشان دانشگاه تبریز در سطح 285 هکتار که اراضی دامی، باغی و زراعی را شامل می‌شود و مجمتع آزماشیگاهی بزرگ با 65 آزمایشگاه مجهر به انواع تجهیزات، فرصت خوبی برای تحقیقات و گذراندن دروس عملی دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه تبریز است.

وی با تاکید بر مسائلی چون توسعه پایدار کشاورزی، تامین امنیت غذایی و بحث بهره وری کشاورزی، گفت: کار موثر و ارتباطات ارگانیک خوبی در راستای عملی کردن این موضوع‌ها شکل نگرفته و تاکنون سودی در این عرصه حاصل نشده است.

وی افزود: برای رسیدن به کشاورزی پایدار و یا هر کدام از اهداف کشاورزی مدرن، باید ابتدا مولفه‌ها و شاخص‌های توسعه در بخش کشاورزی شناسایی و ارزیابی شود و سپس اقدامات و برنامه‌های مشخص در یک بازه زمانی تعریف شده، انجام گیرد چراکه نمی‌توان با یکسری افکار سطحی و شتاب زده به اهداف خود دست یابیم، حتی برخی کشورهای پیشرفته و صنعتی نیز هنوز در حال طی مراحل رسیدن به توسعه پایدار کشاورزی هستند.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت بهره گیری از پتانسیل دانشگاه در رفع مشکلات و چالش‌های بخش کشاورزی، گفت: تاکنون رابطه ارگانیک و سازمان دهی شده‌ای که بتواند چالش‌های کشور را براساس پایان نامه‌ها حل کند، اتفاق نیفتاده، در حالی که سالهاست اظهارنظرهای مختلفی در این رابطه ارائه شده و یک اقدام عملی درست در جهت عملیاتی کردن تعداد بیشماری از پایان نامه‌های دانشجویی نیستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این‌که آب در ایران، قیمت ندارد، گفت: برای این نعمت الهی، ارزش اقتصادی قائل نشده‌ایم، از این‌رو شاهد هدررفت آب و فرسایش خاک توسط آن هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید