Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مهاباد:

۱۲ واحد گلخانه‌ای در مهاباد به مرحله تولید رسید

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: ۱۲ واحد گلخانه‌ای بزرگ و کو چک مقیاس در این شهرستان به مرحله تولید رسیده است.

۱۲ واحد گلخانه‌ای در مهاباد به مرحله تولید رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر ایمانیان اظهارکرد: ۹ واحد گلخانه بزرگ مقیاس با متراژ30 هزار و 300 مترمربع  و سه واحد گلخانه کوچک مقیاس با متراژ۷۰۰ متر مربع  جمعا 31 هزار مترمربع از مجموع واحدهای گلخانه‌ای مهاباد در زمینه تولیدات صیفی‌جات (خیار و گوجه)، گل‌شاخه بریده و گل گلدانی مشغول فعالیت بوده و به بهره برداری رسیده اند.

وی اضافه کرد: به واحدهای گلخانه‌ای که مساحت کمتر از ۳۰۰ مترمربع داشته باشند، کوچک مقیاس اطلاق می‌شود و مجوز فعالیت آنها پس از تکمیل پرونده  در مدیریت باغبانی سازمان و مجوز واحدهای بزرگ مقیاس در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی صادر می گردد.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: میزان تولید واحدهای شاخه گل بریده این شهرستان سه هزار شاخه در روز و در واحدهای گلخانه‌ای صیفی‌ (خیار) ۳۰_۳۵  کیلوگرم در  متر مربع در سال و در دو دوره، تولید خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه توسعه واحدهای گلخانه‌ای در مهاباد افزود: در واحدهای بزرگ مقیاس هم اینک ۳.۵ هکتار گلخانه جدید  دارای پروانه وجود دارند  و در مرحله دریافت تسهیلات بانکی می باشند و درهمین زمینه جهاد کشاورزی از راه‌اندازی واحدهای کوچک مقیاس بویژه در مناطق روستایی حمایت می کند.

ایمانیان اظهارکرد: یک شهرک گلخانه‌ای به مساحت 13 هکتار در مهاباد راه اندازی و امورات زیر بنایی آن به اتمام رسیده ، که ۶.۵ هکتار مساحت مفید دارد و تاکنون حدود 20 هزار مترمربع آن به مرحله تولید رسیده است.

وی اضافه کرد: کشت گلخانه‌ای به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه بخش و جزی پروژه های اشتغالزایی و اولویت دار بخش کشاورزی در شهرستان مطرح بوده که افزایش سهم آن در بخش کشاورزی توام با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب و افزایش چندین برابری تولید نسبت به کشتهای معمول است.

ایمانیان گفت: ارائه تسهیلات بانکی با نرخ سود پایین برای احداث و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه گلخانه‌ها از اقدامات مهم برای توسعه صنعت گلخانه‌ای است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید