Iranian Agriculture News Agency

سروی پیش‌بینی کرد:

بی‌نیازی از واردات نخ با تولید 3 هزار تن پیله ابریشم

تولید ۱۶۷۸ تن پیله تر ابریشم در سال جاری

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور پیش‌بینی کرد: با تحقق برنامه‌های در دست اجرا، طی چهار سال با پرورش ۸۵ هزار جعبه تخم نوغان و تولید 3 هزار تن پیله ابریشم از واردات نخ و پیله ابریشم بی‌نیاز خواهیم شد.

بی‌نیازی از واردات نخ با تولید 3 هزار تن پیله ابریشم

عدیل سروی‌زرگر رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه نوغانداری یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است، گفت: شکوه نوغانداری سبب ایجاد جاده ابریشم در گذشته شده و جایگاه ایران در این فعالیت و صادرات فرش‌های نفیس ایرانی، گویای اهمیت این صنعت در ایجاد اشتغال، زنجیره ارزش افزوده، درآمد مناسب و ایجاد فرصت منحصر به فرد برای نوغانداران جهت مشارکت در زنجیره تولید یک محصول کشاورزی است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با تاکید بر اینکه نوغانداری با استقبال کشاورزان مواجه شده است، افزود: تعداد نوغانداران از ۱۷۵ هزار خانوار به 290 هزار خانوار افزایش یافته و تعداد استان های فعال در حوزه نوغانداری از ۲۲ به ۳۱ استان رسیده است که نوید روزهای خوبی برای صنعت ابریشم کشور را می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۴۶ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان منجر به تولید ۱۶۷۸ تن پیله تر ابریشم شده که این میزان تولید در ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه ضریب خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی در طی سال‌های اخیر از ۲۸ درصد به ۴۸ درصد رسیده است، افزود: استفاده از ظرفیت استان‌هایی که جدیدا به نوغانداری روی آورده‌اند؛ همچنین امکان پرورش دو بار در سال پس از ۲۳ سال در ۸ استان کشور با موفقیت اجرایی شده که می‌تواند به اقتصادی شدن این تولید و رغبت بیشتر نوغانداران کمک کند.

 سروی زرگر، افزایش ۵ برابری تولید نهال توت و آموزش مجازی کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی استانها را از عوامل موثر در راستای توسعه نوغانداری عنوان و ادامه داد: اجرای موفقیت آمیز پروژه اقتصاد مقاوتی در حوزه نوغانداری در 7 استان مهم کشور و استفاده از ظرفیت‌های مشترک در قالب تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترکی با کمیته امداد امام خمینی (ره) و دفتر توسعه آموزش زنان روستایی و عشایری در بهبود روند تولید موثر بوده است.

وی ادامه داد: افزایش تعرفه گمرکی واردات نخ، حمایت از تولید داخلی و تامین تسهیلات کم بهره بانکی برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه نوغانداری از عوامل موثر در تسریع خودکفایی است.

سروی زرگر در پایان ابراز امیدواری کرد: با تحقق برنامه‌های در دست اجرا طی چهار سال با پرورش ۸۵ هزار جعبه تخم نوغان و تولید 3 هزار تن پیله ابریشم از واردات نخ و پیله ابریشم بی‌نیاز خواهیم شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید