Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

ورود کاهوی خوزستان به بازارهای روسیه

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان که این سازمان برای حل مسائل و مشکلات کاهوکاران و کشاورزان استان تلاش می‌کند گفت: امیدواریم با فراهم شدن امکان صادرات به کشور روسیه و خاتمه برداشت کاهو در استان‌های دیگر تقاضا برای کاهوی خوزستان بیشتر شده و بخشی از مشکلات کشاورزان در استان مرتفع شود.

ورود کاهوی خوزستان به بازارهای روسیه

تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت کاهوی استان ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که این میزان نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان و نیز تاثیر آن بر حمل و نقل و میزان مصرف کاهو در جامعه،  همچنین وجود محدودیت‌های صادراتی برای این محصول باعث کاهش تقاضا و در نتیجه تاثیر بر قیمت آن شده است.

نوروزی در ادامه با اشاره به شرایط دمایی کشور تصریح کرد: با توجه به تداوم برداشت کاهو در استان‌های بالا‌دست این مهم بر میزان تقاضا برای کاهوی خوزستان تاثیر منفی داشته است. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: از آنجا که کاهو محصولی است که شرایط فرآوری و یا ذخیره‌سازی را ندارد، وقتی در مزرعه به مرحله رسیدگی ورود کرد، باید برداشت شود در غیر اینصورت تولید ساقه کرده، پیچش برگها از بین رفته، دچار آسیب شده و کیفیت و بازار پسندی آن بشدت کاهش می‌یابد. 

وی با بیان این که این سازمان برای حل مسائل و مشکلات کاهوکاران و کشاورزان  استان تلاش می‌کند گفت: با توجه به فراهم شدن و امکان صادرات از نیمه اول آذرماه به کشور روسیه و همچنین سرمای زمستانه در استان‌های بالادست، امیدواریم شرایط بهتر شده و بخش اعظم این مشکلات مرتفع شود. 

نوروزی با اشاره به مقوله مدیریت مزرعه به عنوان یکی از عوامل مهم در کیفیت محصول عنوان کرد: مدیریت مزرعه شامل مرغوبیت بذر مصرفی،  تغذیه گیاهی و شیوه کشت از جمله مواردی هستند که ارتباط مستقیم با میزان و کیفیت محصول دارند، همچنین شرایط اقلیمی و عوامل زیان رسان مانند آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گاها باعث کاهش کیفیت محصول و عدم بازار پسندی آن می‌شود که در برخی مواقع بدلیل این مشکلات، نبود مشتری و قیمت مناسب، برداشت مقرون به صرفه نیست، بنابراین کشاورز برای رسیدن به تاریخ کشت بعدی که اغلب گندم است و از دست ندادن فرصت کشت، زمین را شخم زده و برای کشت بعد آماده می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید