Iranian Agriculture News Agency

معاون اول رئیس جمهور:

توسعه و عمران مناطق روستایی و عشایری از اولویت های مهم کشور است

نخستین جلسه شورایعالی عشایر و توسعه روستایی صبح امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

توسعه و عمران مناطق روستایی و عشایری از اولویت های مهم کشور است

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی استمرار عدالت و محرومیت زدایی در کشور بوده است، گفت: توسعه و عمران مناطق روستایی و عشایری از اولویت های مهم کشور است و نیاز بود تا به منظور افزایش هماهنگی، هم افزایی و انسجام بخشی شورای عالی عشایر و توسعه روستایی تشکیل شود.

دکتر جهانگیری گفت: توسعه پایدار و همه جانبه و خدمت رسانی به جامعه روستایی و عشایری جزو وظایف همه دستگاه ها است و باید تلاش شود تا در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت روستاهای کشور پیش از انقلاب اسلامی بسیار از تاسف بار بود، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار حضرت امام خمینی(ره) جهاد سازندگی به منظور محرومیت زدایی از روستاها شکل گرفت که با این جهت گیری مثبت اتفاقات قابل توجهی در گوشه و کنار کشور به وقوع پیوست.

معاون اول رییس جمهور با ابراز نگرانی از مهاجرت روستاییان به شهرها و مواجهه با پدیده حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ اظهار داشت: امروز حدود 11 میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می کنند که موضوعی نگران کننده است. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری 4 جلسه را با حضور سران قوا و مسئولان ارشد کشور به منظور کنترل آسیب های اجتماعی برگزار کردند.

وی با طرح این پرسش چرا با وجود ایجاد زیرساختها نظیر آب،‌ برق و گازرسانی و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی همچنان مهاجرت از روستاها انجام می شده است، گفت: باید شرایطی به وجود آوریم که مهاجرت معکوس به روستاها اتفاق بیفتد. باید روستاییان و عشایر از امکانات مناسب برخوردار شوند و این مهم می تواند با برنامه ریزی، ‌ایجاد یکپارچگی از طریق شورای عالی عشایر و توسعه روستایی اتفاق بیفتد.

دکتر جهانگیری افزود: اقدامات انجام شده در خدمت رسانی به روستاها و عشایر بی نظیر بوده است، دستگاه های دولتی علاوه بر اجرای طرح های بزرگ نظیر ساخت پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی، نیروگاه ها،سدها، بزرگراه های بزرگ و کارهایی از این قبیل توانسته اند در زمینه تامین آب و برق و گاز و ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و حتی رساندن اینترنت به روستاها به آمارهای قابل توجهی دست یافته اند و خوشبختانه کارهای تکمیلی دیگر نظیر بیمه روستاییان و اشتغالزایی نیز در حال انجام است. در این خصوص کمک مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ارزی به منظور ایجاد اشتغال در روستاها نیز قابل توجه بوده و منجر به اشتغال زایی در روستاها شده است.

وی با اشاره به بازدیدی که از روستایی در اطراف شهر تهران گفت: روستاییان می گفتند که هر روز صبح از تهران تعداد زیادی برای کار به این روستا می آیند و شبها به خانه باز می گردند. ایده تمرکز در روستاها برای ایجاد اشتغالزایی در خیلی از استان ها جا افتاده است، باید مسئله روستا را جدی گرفت زیرا با موضوع استقرار عدالت، ایجاد امنیت غذایی و سیاست های اقتصاد مقاومتی سازگار است.

وی ادامه داد: تولید 130 میلیون تن محصولات کشاورزی در روستاها و بی نیازی از واردات گندم نتیجه سیاست های حمایتی دولت از جامعه روستایی و عشایر است . در سال 92 بیش از 6 میلیون تن واردات گندم انجام می شد اما در سالهای اخیر مقدار واردات تنها به منظور حفظ ذخایر مطمئن استراتژیک در دوران تحریم بوده است. تاثیر افزایش قیمت خرید گندم به قیمت تضمینی از کیلویی 400 تومان در ابتدای این دولت به 4000 تومان در سال جاری خود را در خودکفایی و تامین امنیت غذایی و درآمد کشاورزان نشان داده است. اتفاقات خوبی در خوزستان، سیستان و بلوچستان و غرب کشور برای رونق کشاورزی نظیر تسطیح اراضی و آب رسانی رخ داده است که باید به منظور افزایش سطح درآمد خانوار روستایی ادامه یابد.

دکتر جهانگیری از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم خود خواست تا به منظور ارائه برنامه های بالادستی برای توسعه با سایر دستگاه ها جلسات منظم داشته باشد و با ایجاد دبیرخانه تخصصی متشکل از نمایندگان دستگاه ها و برگزاری جلسات ماهانه برای توسعه مناطق روستایی و عشایر برنامه ریزی کند.

معاون اول رییس جمهور گفت: تدوین برنامه توسعه یکپارچه روستایی و عشایری یک ضرورت است که باید تبدیل به کاری جامع و گسترده شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهسازی و مقاوم سازی واحدهای روستایی در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله، گفت: کار ارزشمندی در این زمینه انجام شده است و در جریان سفر به یکی از استان ها پس از وقوع زلزله شاهد بودم که این ساختمان ها کمترین آسیب را دیدند.

دکتر جهانگیری موضوع تامین مسکن برای ایتام را با توجه به تاکید خداوند بر رسیدگی به وضعیت این قشر از جامعه، موضوعی اولویت دار توصیف کرد و خواستار تلاش همه دستگاه ها به منظور ساخت سرپناه برای محرومین و ایتام شد.

وی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص خانه های بهداشت و سلامت در روستاها گفت: با توجه به مسئله بیماری کرونا وجود شبکه بهداشت برای خدمت رسانی در کل کشور ضرورت است و نباید روستاییان ما به خاطر دریافت کمترین خدمات پزشکی و درمانی مجبور به سفر به شهرهای دیگر شوند.

معاون اول رییس جمهور از سازمان برنامه و بودجه کشور خواست تا در زمینه کمک به بحث بهداشت و درمان روستاییان و عشایر به ویژه در ایام کرونا بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشد.

محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رییس جمهور هم با ارائه گزاشی از برخی از اقدامات پس از انقلاب اسلامی برای رفع محرومیت زدایی از جامعه روستایی و عشایری کشور، گفت: نیاز به هماهنگی و انسجام بین دستگاه های خدمتگزار و اعمال سیاست های کلی ضرورت ایجاد شورای عالی عشایر و توسعه روستایی را بیش از پیش بوجود آورده است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید گام های بلندی برای تکمیل زیرساخت ها و خدمت رسانی به روستاییان و عشایر برداشته شده است و رییس جمهور پیگیر جدی تشکیل شورای عالی به منظور خدمت رسانی بهتر بوده است.

در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و نیرو و نیز روسای کمیته امداد امام(ره)‌ و بنیاد مسکن حضور داشتند، گزارشی از وضعیت و نمای کلی روستاهای کشور و مقایسه آن با سایر کشورها از سوی معاونت توسعه روستایی و ‌مناطق محروم معاون اول رییس جمهور ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به نقش جامعه روستایی و عشایری در تامین امنیت غذایی، حفظ و حراست سرزمینی و فرهنگ ناب ایرانی تصریح شده است، برنامه توسعه یکپارچه روستایی و عشایری با توجه به چالش های جمعیتی، وضعیت اقتصاد روستا و عشایر، نرخ مشارکت اقتصادی و حضور خانوارها، متوسط درآمد سالانه، وضعیت بیکاری و خدمات ارائه شده از ضروت های امروز کشور است.

براساس این گزارش، وضع موجود و تحولات جامعه روستایی و عشایر ایران در زمینه خدمت رسانی به جامعه روستایی و عشایری براساس گزارش های بانک جهانی جزو 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و اقدامات انجام شده منجر به ثبات در جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها شده است.

همچنین تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گزارشی از وضعیت مقاوم سازی واحد های مسکن روستایی ارائه کرد.

وی با اشاره به استاندارد بودن واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده و مقاومت این واحدها در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله گفت: تاکنون 2 میلیون و 500 هزار واحد روستایی مقاوم سازی شده است و اقدمات موثری برای تامین مسکن محرومین، ایتام و خانواده های دارای دو معلول انجام شده است.

همچنین دکتر تقوی نژاد گزارشی از آخرین وضعیت فضاهای بهداشتی و درمانی در روستاهای کشور و نیازهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه خدمات ارائه کرد.

براساس این گزارش بیش از 40 درصد فضاهای فیزیکی بخش بهداشت و درمان در روستاها در دولت تدبیر و امید احداث شده است و در حال حاضر بیش از 8 هزار واحد در شبکه بهداشت سراسر کشور فعالیت می کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید