Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهاد کشاورزی فارس مطرح کرد:

مدیران پهنه، سربازان گمنام امنیت غذایی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: مدیران پهنه به عنوان سربازان گمنام امنیت غذایی کشور با کشاورزان و بهره بردارانی که این امنیت ملی را تامین و محقق می سازند ارتباط مستقیم دارند.

مدیران پهنه، سربازان گمنام امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان که در یک پیام ویدیوئی با کارکنان این سازمان سخن می گفت، تصریح کرد: مسئولین پهنه که به واقع مدیران پهنه های کشاورزی هستند فعالیت های متعدد و متنوعی انجام می دهند از این رو در رویکرد جدید این سازمان حمایت، آموزش و ارتقاء سطح توانمندی مسئولین پهنه فوق العاده برای ما مهم است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مدیران پهنه باید بیش از پیش به لحاظ مادی و معنوی مورد توجه قرار گیرند، اظهار کرد: تلاش می کنیم شایسته سالاری را به نحو مطلوب انجام دهیم و شاخص‌هایی را در نظر بگیریم که همکاران مسئول پهنه ای که توانمند، خلاق و علاقه‌مند هستند که پله های ترقی را در حوزه مدیریت پشت سر بگذارند، بتوانند در برنامه های سازمان تاثیر گذار باشند.

به گفته وی؛ به منظور جوان سازی مسئولین مراکز جهاد کشاورزی پس از ارزیابی های دقیق و منصفانه و طبقه بندی مدیران پهنه در گروه های مختلف، مسئولیت ها به مدیران پهنه واگذار تا در مدیریت این مراکز سهیم باشند.

او با اشاره به اینکه موضوع آموزش همکاران مسئول پهنه برای وی اهمیت ویژه ای دارد، افزود: با آموزش و ارتقاء سطح توانمندی این همکاران در ارتباط با بخش کشاورزی، فن آوری و تکنولوژی های جدیدی که وجود دارد می توانیم باعث افزایش اعتماد کشاورزان نسبت به مسئولین پهنه بشویم.

به اعتقاد او؛ کشاورز زمانی که احساس کند یک کارشناس در زندگی و افزایش درآمد او موثر است قطعا به او اعتماد خواهد کرد و نسخه هایی که تحت عنوان دستاورد های فنی از طرف کارشناسان صادر می شود مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آمار پایه و اساس برنامه ریزی در هر سازمان

پژمان در ادامه به به انتظارات خود از مسئولین پهنه های کشاورزی استان فارس اشاره و ابراز کرد: دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق و به روز اساس برنامه ریزی و زیر بنای توسعه و پیشبرد اهداف در هر سازمان است بنابراین مدیران پهنه اطلاعات مربوط به سطوح کشت و دیگر بخش ها را در زمان مناسب و به موقع در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ثبت و به روز رسانی کنند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جلوگیری از کمبود یا تولید مازاد محصولات کشاورزی را از دستاورد های به روز بودن آمار سطوح زیر کشت دانست و تصریح کرد: میتوانیم با هشدار دادن به کشاورزان در زمانی که به نقطه تعهد ملی مطابق با برش های استانی برای سطوح زیر کاشت محصولات رسیدیم از توسعه کشت ها جلوگیری و مانع از متضرر شدن کشاورزان بشویم.

وی با بیان اینکه ارتباط مستمر و چهره به چهره مسئولین پهنه با کشاورزان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: این ارتباط می تواند دو منظوره باشد، مسئولین پهنه ها می توانند اطلاعات خودشان را به کشاورزان  انتقال دهند و در مقابل از تجارب به خصوص کشاورزان پیشرو استفاده کنند؛ بخش عمده‌ای از تجارب و دستاوردهایی را که داریم صرفا از مراکز تحقیقاتی صادر نشده بلکه از طریق  کشاورزان خلاقی که در مزارع و باغ ها کار میکنند به وجود آمده است.

به گفته پژمان؛ ما باید تیزهوش و باهوش باشیم تا این اطلاعات را از کشاورزان پیشرو بگیریم، آن را تجزیه و تحلیل کنیم و با افزودن دانش خود آن را به شکل بسته فنی و اجرایی در اختیار جامعه کشاورزی بگذاریم.

او بازدید مستمر مسئولین پهنه از پهنه های تولیدی، باغ ها و مزارع را مهم ارزیابی و اظهار کرد: در این سرکشی ها مشکلات شناسایی  و برای حل چالش‌ها باید راهکارهایی که مثمر است ارائه شود و اگر چالشی وجود داشته باشد که مسئول پهنه نتواند در زمان بازدیدها راه‌حلی برای آن ارائه نماید، میتواند آن را به ستاد سازمان انتقال دهد .

به گفته وی؛ کارشناسان ستادی با همکاری محققان مراکز تحقیقاتی پاسخ قانع کننده ای برای چالش ها تهیه و در اختیار می گذارد و حتی اگر ضرورت پیدا کرد می توانند آن را به یک مسئله تبدیل و به عنوان یک طرح تحقیقاتی دنبال کنند.

انتقال دانش فنی در فضای مجازی دنبال شود

 پژمان با اشاره به شیوع بیماری کرونا به عنوان یک عامل محدود کننده برای ارتباطات افزود: انتظار داریم که هر کارشناس مسئول پهنه حتما افراد ذی نفع  خود که همان بهره‌برداران هستند را کاملا شناسایی کند و در شبکه های اجتماعی گروه های مجازی را تشکیل تا اطلاعات و دانش فنی را در قالب  کلیپ ها، کارگاه های آموزشی و  دستورالعمل های فنی به نحوه ساده و با زبان ترویجی در اختیار کشاورزان قرار بدهد.

 وی از مسئولین پهنه خواست تا جسارت و شهامت خلاقیت در کارها را داشته باشند و با ارائه فرمول ها و دستورالعمل های جدید به آن چیزی که در کتاب ها و منابع به آنها دسترسی دارند بسنده نکنند.

او به تغذیه تلفیقی مزارع غلات استان فارس در سال زراعی گذشته به عنوان یک نوآوری در شیوه کار اشاره کرد و گفت: در هیچ کتابی استفاده از هشت کیلوگرم کود اوره یا به عبارتی استفاده از کود اوره به مقدار ۲۰ کیلو گرم در هزار لیتر آب توصیه نشده است ولی این کار را در سال گذشته انجام دادیم و نتایج بسیار مطلوبی هم از آن حاصل شد.

این مقام مسئول به مدیران پهنه توصیه کرد: برای کسب دانش و  شناخت فناوریهای جدید حریص باشید زیرا دانش فنی شما افزایش یافته و کشاورزان به شما اعتماد می کنند؛ اطلاعات مورد نیاز تان را از منابع مختلف تهیه کنید و در اختیار کشاورزان قرار دهید.

پژمان می گوید: در سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تالار ترویج وجود دارد از این رو می توان با استفاده از موضوعات جدید در ارتباط با هر محصول آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه داد مانند طرح گندم بنیان که در سال جاری سعی بر آموزش کاهش مصرف بذور و توسعه کشت بر روی پشته های بلند اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز امیدواری کرد: به کار گیری اقدامات و انتظارات مورد نظر بتواند باعث افزایش بهره وری در بخش کشاورزی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید