Iranian Agriculture News Agency

احیا و مرمت ۴۳ رشته قنات از ابتدای سال جاری در طبس

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس اعلام کرد: در شهرستان طبس ۱۹۱ رشته قنات به طول ۷۶۰ کیلومتر وجود دارد.

احیا و مرمت ۴۳ رشته قنات از ابتدای سال جاری در طبس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی،  داوود بخشایی مدیر جهادکشاورزی شهرستان طبس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۳ رشته قنات در طبس احیا و مرمت شده است، افزود: برای این قنوات اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه شده است و ۳۵ رشته قنات دیگر تا پایان سال جاری با اعتباری بالغ بر ۲هزار و ۶۵۰ میلیون تومان احیا و مرمت می شوند.

وی با اشاره به تاثیر احیای این قنوات بر کشاورزی منطقه طبس گفت: باتوجه به افزایش حدود 10 درصدی دبی قنوات مذکور در راستای حفظ کشاورزی پایدار نقش اساسی دارند.

بخشایی در خصوص مشکلات قنوات این شهرستان اظهار کرد: کمبود نیروی متخصص مقنی در منطقه یکی از این مشکلات است و از سویی دیگر، قدمت بالا و طویل بودن قنوات منطقه باعث شده تا به اعتبارات خاص و ویژه نیاز داشته باشند و از تخریب و کاهش دبی قنات جلوگیری و در برخی مانع از فوت قنوات شود.

مدیر جهاد کشاورزی طبس به بحث کمبود نیروی متخصص مقنی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود قنوات عمده در شهرستان طبس، حداقل باید ۲۰ اکیپ نیروی فنی در حوزه قنوات این شهرستان فعال باشد که به علت وجود معادن زیاد و وجود بستر کار در این شهرستان و مقرون به صرفه نبودن کار در قنات و تخصیص اعتبار به صورت اوراق خزانه اسلامی، کم کم طیف مقنی و نیروی کارگری به سمت معادن و دیگر کارهای عمرانی هدایت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: نبود حمایت های صنفی برای مقنیان و نداشتن بیمه باعث کمبود نیروی مقنی گردیده است و در حال حاضر حدود چهار اکیپ فعال در این شهرستان وجود دارد و برای رفع این مشکلات پیشنهاد می شود که شرکت تعاونی و صنف حامی مقنیان در استان تشکیل شود تا این کار سخت برای مقنی توجیه اقتصادی داشته باشد.

بخشایی با اشاره به اینکه قدمت بالای قنوات نیاز به اعتبارات بالایی برای احیا و مرمت دارد، افزود: هر سال بسته به ضرورت تعدادی از قنوات شهرستان با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده انتخاب و قسمت جزیی از مسیر آن مرمت می شود و از آنجایی که عمر قنوات بالا است احتمال تخریب مسیرهایی از قنوات وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی طبس در ادامه گفت: لذا ورود میراث فرهنگی در شناسایی مقنیان قدیمی و پیش بینی اعتبارات نسبت به حفظ و مرمت برخی قنوات شاخص این شهرستان که میراث گران بهای گذشتگان ما بوده ضروری است.

وی با بیان اینکه با وجود آب است که آبادانی شکل می گیرد، ادامه داد: احیا و مرمت قنوات به صورت مداوم موجب تضمین اجرای زیرساخت های کشاورزی و عمرانی هر منطقه می شود.

وی در پایان گفت: احیا و مرمت قنوات می تواند بازدهی اقتصادی جهت بهره برداران و سرمایه گذاران و افزایش میل ماندن مردم در روستاها و حتی رغبت مردم برای حضور در روستاها را به دنبال داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید