Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

سهم 20درصدی آذربایجان شرقی از مرغ مادر تخمگذار در کشور

خودکفایی آذربایجان شرقی در تولید گوشت مرغ

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: صنعت مرغداری کشور پس از خودروسازی، بزرگترین صنعت کشور می باشد که در آن سرمایه گذاری های مناسبی انجام شده است.

سهم 20درصدی آذربایجان شرقی از  مرغ مادر تخمگذار در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی ویژه خبری شبکه سهند که به صورت زنده و با محوریت بررسی توانمندی ها و مشکلات صنعت مرغداری استان پخش می شد، ضمن بیان این مطلب افزود: صنعت مرغداری در استان آذربایجان شرقی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سرمایه گذاری های مناسبی در عرصه پرورش طیور هم در زمینه پرورش مرغ گوشتی و هم در تولید تخم مرغ توسط سرمایه گذاران صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، گفت: زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ شامل مرغ مادر تخمگذار، مرغ مادر گوشتی، مرغ گوشتی و مرغ تخمگذار است. جوجه یکروزه نیز که توسط واحدهای مادر تولید می شود در این زنجیره قرار دارد و  همچنین تامین خوراک آماده توسط کارخانجات تهیه خوراک دام هم یکی از حلقه های هم زنجیره تولید گوشت مرغ و تخم مرغ بشمار می‌آیند.

 فتحی اظهار نمود: در استان آذربایجان شرقی مجموعاً 595 واحد مرغداری گوشتی فعالیت می نمایند و نزدیک به 233واحد مرغداری تخمگذار نیز در کنار واحدهای گوشتی مشغول کار هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، ادامه داد: 20درصد مرغ مادر تخمگذار کشور در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و به تبع آن 10درصد تخم مرغ مورد نیاز کشور در استان ما تولید می شود تقریباً 3.5 درصد گوشت مرغ مورد نیاز کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود، این درحالی است که در سالهای گذشته استان آذربایجان شرقی جزو وارد کنندگان گوشت مرغ محسوب می شد و مایحتاج استان از سایر استانها تهیه و تامین می گردید که خوشبختانه در سالهای اخیر با سرمایه گذاری های خوبی که در زمینه افزایش ظرفیت و سرمایه گذاری های جدید به عمل آمده، در حال حاضر به نقطه ای رسیده ایم که نیاز مصرفی استان در خود استان تولید می‌شود. 

وی با اشاره به این موضوع که در تولید تخم مرغ، استان آذربایجان شرقی 50 درصد مازاد بر مصرف خود تولید دارد و این اضافه تولید به سایر استانها و کشورهای همسایه صادر می شود، افزود: این مهم در مرغ مادر تخمگذار نیز اتفاق می افتد و نیاز برخی از استانهای کشور به مرغ مادر تخمگذار از استان ما تامین می‌شود.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با گران شدن قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در هفته های اخیر در سطح استان، تاکید کرد: بیش از 80 درصد نهاده های مورد نیاز برای پرورش مرغ گوشتی، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اعم از ذرت و کنجاله سویا وارداتی بوده و از خارج تهیه می شود نوسانات ارزی که در کشور به وقوع پیوست همه مولفه های اقتصادی را تحت الشعاع خود قرار داد و صنعت مرغداری نیز بعنوان یکی از این مولفه ها تحت تاثیر این عوامل قرار گرفت و مشکلات مختلفی از جمله کمبود نهاده ها و عدم ترخیص نهاده های وارداتی از بنادر به دلیل عدم تخصیص ارز دولتی برای تامین نهاده های یارانه دار و نهایتاً چالش افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ آماده طبخ و تخم مرغ را برای متولیان بخش کشاورزی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گوشت مرغ و تخم مرغ بوجود آورد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: این امر باعث شد تا یک خلاء 10 روزه در جوجه ریزی مهرماه سالجاری بوجود آید و این تاخیر در جوجه ریزی و تولید مرغ موجب گران شدن گوشت مرغ و تخم مرغ در اواخر آبانماه و اوایل آذر در سطح استان و کشور شد.

وی توزیع مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان را از برنامه ریزی های اصلی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در راستای تعدیل قیمت و کنترل بازار گوشت مرغ و تخم مرغ استان عنوان کرد.

 فتحی ادامه داد: خوشبختانه از نوزدهم مهرماه جوجه ریزی به روال طبیعی و نرمال خود بازگشت و مصوب شد تا 100 درصد نهاده های مورد نیاز مرغداران استان توسط سازمان جهادکشاورزی آذربایجان از طریق سامانه بازارگاه تامین شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص روند قیمت گذاری گوشت مرغ و تخم مرغ، گفت: قیمت گذاری گوشت مرغ در سطح کلان توسط ستاد تنظیم بازار کشور انجام می گردد. وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی در کشور پس از جمع آوری اطلاعات و مسائل مربوط به قیمت تمام شده محصول از استانها در نهایت قیمت پیشنهادی خود را به ستاد تنظیم بازار کشور ارائه می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار برای مرغ زنده درب مرغداری، 14 هزار و 400 تومان و برای تخم مرغ 12 هزار تومان است و قیمت نهایی مرغ آماده طبخ در فروشگاهها برای عرضه به مصرف کننده کیلویی 20400 تومان و برای تخم مرغ 14500 تومان تعیین شده است.

 فتحی با اشاره به تصویب قانون خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی در مجلس شورای اسلامی، اظهار نمود: در قانون فوق وزیر جهادکشاورزی، وزیر اقتصاد و دارائی، رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای دولتی و 4 نفر از بخش خصوصی مکلف شده اند تا روند قیمت گذاری و خرید تضمینی محصولات زراعی و باغی از جمله محصول استراتژیک گندم را برعهده گرفته و انجام دهند. به نظر می رسد حضور مدیران عامل تشکلهای بخش خصوصی در فرآیند قیمت گذاری محصولات دامی اعم از گوشت مرغ، تخم مرغ، مواد پروتئینی و لبنی نیز، امری ضروری و منطقی است تا تولیدکنندگان بتوانند از طریق اتحادیه های مربوطه مسائل و مشکلات خود را در خصوص هزینه های تمام شده محصول تولیدی به اطلاع مسئولین ذیربط برسانند و دست اندرکاران امر بتوانند براساس واقعیات نسبت به قیمت گذاری محصولات اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: قیمت گذاری محصولات کشاورزی به صورت استانی براساس شرایط آب و هوایی، میزان مصرف سوخت و هزینه های حمل و نقل، یکی از راهکارهای علمی و اصولی است که می تواند در روند قیمت گذاری تولیدات کشاورزی تاثیر مثبت و منطقی تری داشته باشد.

وی گفت: وزیر محترم جهادکشاورزی اخیراً دستور العمل عرضه مرغ سایز را به سازمان جهادکشاورزی استانها ابلاغ کرده اند در این دستورالعمل صراحتاً قید شده که مرغداران باید مرغ زنده را 40 روزه به کشتارگاهها تحویل دهند در غیر این صورت سازمان جهادکشاورزی استان هیچگونه تعهدی نسبت به تامین نهاده های دامی پس از گذشت بازه زمانی چهل روزه برعهده نخواهد داشت.

فتحی با اشاره به این موضوع که مصرف آنتی بیوتیک ها بعد از 40 روز در مرغداری ها شروع می شود، عنوان کرد: مصرف آنتی بیوتیک در صنعت مرغداری هم موجب افزایش هزینه های تولید می شود و هم سلامتی جامعه مصرف را به خطر می‌اندازد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: مقرر شده تا 20 درصد نهاده های دامی هر استان در اختیار رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قرار گیرد تا در مواقعی که به اجبار تحویل مرغ زنده به کشتارگاه بیش از چهل روز به طول می انجامد، کمبود نهاده های دامی از این طریق جبران و تهیه شود.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود، گفت: وزارت جهادکشاورزی در 8 ماهه اخیر عمدتاً برنامه ریزی های خود را براساس برطرف نمودن خلاء های بوجود آمده در تهیه و تامین نهاده های دامی اتخاذ کرده است احیاء واحد تولیدی مرغ لاین که جوجه ریزی آن انجام گرفته و مرغ آن نیز تحت عنوان مرغ آرین به بازار عرضه شده و همچنین اختصاص 200 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور به کشت سویا از شاخص ترین سیاست گذاری های وزارت جهادکشاورزی در راستای افزایش تولید نهاده های دامی در داخل کشور و تثبیت بازار گوشت مرغ و تخم مرغ است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید