Iranian Agriculture News Agency

جلیلی‌مقدم در گفتگو با ایانا پیش‎‌بینی کرد:

تولید 1.1 میلیون تن انار در سال جاری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: بیش از یک میلیون و 100 هزار تن انار در سال جاری تولید می‌شود

تولید 1.1 میلیون تن انار در سال جاری

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره تولید محصول انار در کشورمان، گفت: ایران از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول دارای رتبه سوم جهانی پس از هند و چین قرار دارد.

وی ادامه داد: بررسی آمارهای منتشر شده در سطح بین المللی بر اساس آخرین اطلاعات، بیانگر آن است که سطح زیرکشت جهانی انار بیش از 500 هزار هکتار با تولید سالانه در حدود 6.5 میلیون تن است؛ کشورهای اصلی تولیدکننده انار در دنیا نیز به ترتیب اهمیت شامل هند، چین، ایران، ترکیه، افغانستان و ایالات متحده آمریکا هستند.

جلیلی‌مقدم درباره وضعیت سطح زیرکشت و میزان تولید انار در ایران، تصریح کرد: براساس آمار سال 1398 کل سطح زیرکشت انار در کشورمان حدود 90 هزار هکتار با تولید بیش از یک میلیون تن بوده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قطب‌های اصلی تولید این محصول در کشور، گفت: استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی، لرستان و کرمان از استان های اصلی تولیدکننده انار هستند.

وی با تاکید بر اینکه میزان تولید انار در سال 99 نیز بیش از یک میلیون و 100 هزار تن پیش‌بینی می‌شود، افزود: ارقام تجاری معروف ایرانی ملس ساوه، رباب نیریز، ملس یزدی، شیشه کپ فردوس و نادری بادرود دارای ارزش بوده که اندازه میوه متوسط تا بزرگ با پوست و آریل قرمز هستند؛ در سایر ارقام بازارپسند نیز می‌توان از اردستانی مه ولات، بجستانی گناباد، قجاق قم، خزر بردسکن، گلوباریک و… نام برد.

ارزآوری  بیش از 11 میلیون دلاری انار در سال گذشته

وی با اشاره به ارزآوری11.45 میلیون دلاری این محصول در سال گذشته، تصریح کرد: صادرات انار ایران در سال 1398 به میزان  15589 تن بوده و با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انار در جهان است، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات انار وجود دارد.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری  درباره میزان صادرات انار طی ده سال اخیر ( 1389 لغایت 1398)، گفت: متوسط ارزش صادراتی انار ایران طی پنج سال اخیر، حدود 80 سنت بوده است و مهمترین رقبای تجاری این محصول کشورمان،  ترکیه، آمریکا، افغانستان، چین و هند هستند.

جلیلی مقدم با بیان اینکه  متاسفانه آمار جهانی انار در سایت فائو درج نمی‌شود، یادآور شد: بر اساس جمع‌بندی گزارشات موجود، در سال 2018 ارزش بازار جهانی میوه تازه و «آریل انار» دارای ارزش 8.2 میلیارد دلاری بوده است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی ادامه داد: در حال حاضر، بخش اصلی درآمد حاصل از بازار جهانی انار متعلق به قسمت آسیا- اقیانوسیه است زیرا قاره آسیا مصرف کننده سنتی انار است؛ البته تولید محصول در کشورهای چون هند، چین و ... در حال افزایش است.

جلیلی‌مقدم تصریح کرد: عرضه‌کنندگان این کشورها محصولات تولیدی خود را به آمریکای شمالی و اروپا صادر می‌کنند و انتظار می‌رود که بازار انار در این مناطق توسعه یابد؛ بنابراین، افزایش تقاضا برای این محصول شگفت انگیز و سالم می‌تواند منافع صادرکنندگان از کشورهای در حال توسعه را تامین کند.

 

                         بخش بندی تجارت جهانی انار براساس مناطق مختلف جهان در سال 2018

 

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری با اشاره به  میزان صادرات انار ایران در سال2019 ، گفت: در سال گذشته میلادی بیش از 15هزار تن صادرات انار داشتیم و بررسی صادرات در طی بازه 12 ساله روند رو به رشدی را نشان می دهد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انار در جهان است، بنابراین پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای صادرات انار از ایران وجود دارد.

جلیلی‌مقدم درباره صادرات انار توسط سایر کشور ها، گفت: میزان صادرات انار هند در سال 2018 در حدود 85000 تن بوده که در واقع در حال حاضر از بزرگترین صادرکننده انار در جهان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: عمده بازارهای انار هند، کشورهای امارات متحده عربی، بنگلادش، هلند، انگلیس، عربستان سعودی و روسیه است.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری ادامه داد: البته  ترکیه یکی دیگر از صادرکنندگان بزرگ انار در دنیاست که البته این کشور نسبت به صادرات مجدد انار اقدام کرده است؛ عمده‌ترین واردکنندگان انار ترکیه کشورهای روسیه، عراق، آلمان، انگلیس، اکراین و رومانی هستند.

وی یادآور شد:  اسپانیا نیز  از صادرکننده های مهم انار در اتحادیه اروپا است. کشورهایی چون آلمان، انگلیس، هلند، فرانسه، ایتالیا و روسیه مقاصد اصلی انار این کشور هستند.

جلیلی مقدم درباره بزرگترین بازار مصرف انار، گفت: در حال حاضر، چین به عنوان یک بازار مهم مصرف انار به شمار می‌رود و سایر کشورها با فاصله زیاد از آن قرار دارند؛ از دیگر بازارهای مصرف این محصول می‌توان به کشورهایی چون هلند، ایالات متحده آمریکا، هنگ‌کنک، آلمان، اندونزی، فدراسیون روسیه، عربستان سعودی، فرانسه و ... اشاره کرد.

ارزش وارداتی محصول انار در سال 2018 (هزار دلار).

 

جلیلی مقدم با تاکید بر اینکه از مزایای تولید انار، دارا بودن مزیت نسبی تولید و توان صادراتی بالا و برنامه‌ریزی به منظور توسعه و گسترش صادرات این محصول است، افزود: ذخایر ژنتیکی غنی، امکان تولید  محصول سالم و یا ارگانیک و تولید ارزش افزوده از محصول درجه 2 و 3 نیز از دیگر مزایای تولید این محصول به شمار می‌رود.

وی، برنامه ریزی در زمینه تولید نهال سالم و اصیل، استاندارد انار  و ساماندهی نهالستان‌های انار، توسعه باغات انار در اراضی مستعد و طرح تولید انار در زیر سایبان را از برنامه های اجرایی برای تولید محصول انار عنوان کرد و افزود: طرح مدیریت تولید پایدار محصولات باغبانی (انار) در شرایط کم آبی، بررسی تغییرات دمایی و میزان تبخیر و تعرق در برخی مناطق انارخیز، تهیه دستورالعمل احیاء باغات پس از سرمازدگی و ارسال به استان‌ها، اصلاح و بازسازی باغات انار و موارد مربوط به آفات و بیماری‌های مهم انار نیز پیگیری شده است.

وی با اشاره به همکاری در تدوین و به روزرسانی استانداردهای ملی و بین المللی محصول انار و پیگیری بازنگری آیین کار گپ انار، گفت: البته پیگیر امور مربوط به بیمه، مکانیزاسیون، قیمت و تعرفه‌های مربوط به محصول انار، سیاست‌ها و اهداف برنامه این محصول بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه و کلیه امور مربوط به  تولید و زنجیره تامین انار نیز  هستیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید