Iranian Agriculture News Agency

تولید وش پنبه در خراسان شمالی ۲۰ درصد افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۰ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از پنبه‌زارهای استان برداشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال ۲۰ درصد افزایش دارد.

تولید وش پنبه در خراسان شمالی ۲۰ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدجواد تشکری افزود: امسال در سطح هفت هزار و ۴۰۰ هکتار از کشتزارهای استان پنبه کشت شده بود.

وی افزود: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی ۹۷-۹۶ بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ هکتار بود که این سطح در سال گذشته با حدود ۱۲ درصد افزایش به هفت هزار و ۲۰۰ هکتار و در سال زراعی جاری نیز به هفت هزار و ۴۰۰ هکتار رسید.

تشکری اظهار داشت: در سال زراعی گذشته ۱۶ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه از پنبه زارهای استان برداشت شده بود.

وی گفت: شهرستان های مانه و سملقان، اسفراین، جاجرم، بجنورد و راز و جرگلان از مناطق پنبه‌کاری استان است که مانه و سملقان با سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار معادل ۷۴ درصد تولید این محصول را در استان دارد.

وی افزود: پنبه از محصولات مهم و راهبردی خراسان شمالی است که به لحاظ طول الیاف و رنگ از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد پنبه در سال زراعی گذشته معادل ۲ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده است که از بین ۱۸ استان تولید کننده پنبه در کشور به لحاظ سطح و تولید رتبه چهارم را کسب کرده ایم.

وی افزود: میانگین عملکرد در سال جاری به ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم وش پنبه در هکتار رسیده است.

وی یکی از علت های افزایش تولید در واحد سطح را استفاده از بذور اصلاح شده دانست و گفت: امسال ضریب نفوذ بذور اصلاح‌شده پنبه در سطح استان ۴۱ درصد افزایش یافت.

تشکری اظهار داشت: زنجیره ارزش در قالب کشاورزی قراردادی پنبه یکی دیگر از اولویت های مهم این سازمان است که در سال زراعی جاری اجرای کشاورزی قراردادی در سطح هزار و ۳۰۰ هکتار صورت گرفت.

وی افزود: قیمت خرید تضمینی وش پنبه در سال زراعی امسال به میزان ۴۸ هزار و ۷۶۰ ریال در هر کیلوگرم تعیین شده بود که با اجرای طرح کشاورزی قراردادی  وش پنبه به قیمت روز  هر کیلوگرم وش پنبه ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار ریال از کشاورز خریداری شد.

وی اظهار داشت: توزیع مناسب نهاده بذر به مقدار ۱۱۰ تن بذر داخلی و چهار تن بذر خارجی و توزیع  دو هزار و ۲۳۵ تن انواع کودهای ماکرو و میکرو از اقدامات مهم این سازمان بوده است، به طوری که میانگین مصرف کود شیمیایی فسفاته در مزارع پنبه استان ۷۷ کیلو، کود پتاسه ۵۰ کیلو، ازته ۱۵۵ کیلو و سایر کودهای میکرو ۲۰ کیلوگرم در هکتار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: توسعه کشت مکانیزه در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع پنبه استان و تخصیص یک دستگاه کمباین غوزه چین از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون به شهرستان مانه و سملقان نیز از دیگر دلایل افزایش برداشت محصول است.

وی گفت: ایجاد سایت‌های آموزشی و ترویجی تغذیه‌ای،  کاربرد هورمون‌های تنظیم‌کننده رشد در مزارع استان،  تشکیل ۳۱ شبکه مراقب و پیش آگاهی در خصوص کنترل به‌موقع با عوامل خسارت زای پنبه استان،  اجرای مزارع مقایسه‌ای p.v.s پنبه در مناطق مختلف جغرافیایی استان. مقایسه پنج رقم زودرس و متوسط رس داخلی و خارجی از دیگر اقدمات انجام شده است.

وی اظهار داشت: حدود ۸۰ درصد از مزارع پنبه استان زیر کشت ارقامی از قبیل خرداد، ساجدی، کاشمر، ارمغان، لیدر، مای و گلستان  و ۲۰ درصد کشت مربوط به رقم ورامین است.

تشکری افزود: سطح زیر کشت مزارع تکثیر بذری پنبه استان خراسان شمالی ۲۷۰ هکتار شامل ارقام ورامین، ساجدی و ارمغان و انتظار تولید ۳۵۰ تن بذر است که نیاز بذری پنبه استان سالانه ۴۰۰ تن است.

وی اظهار داشت: در واقع بیش از ۸۰ درصد پنبه کاران قادر خواهد بود در سال آینده از بذور اصلاح شده پنبه تولید شده در استان کشت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در استان هشت کارخانه پنبه‌پاک‌کنی دایر است، یک کارخانه در شهرستان اسفراین و سه کارخانه در بجنورد و چهار کارخانه در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار هستند که ظرفیت وش و استحصال محلوج این کارخانجات از هزار و ۳۰۰ تا ۱۰ هزار تن است.

وی افزود: چهار کارخانه پنبه‌پاک‌کنی در جوار مزارع پنبه شهرستان مانه و سملقان قرار دارد که از لحاظ تحویل وش تولیدی، کشاورزان پنبه‌کار هیچ‌گونه دغدغه حمل ندارند.

تشکری  گفت: یک کارخانه ریسندگی با ظرفیت روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول به کار است و حدود ۷۰ درصد از محلوج به ریسندگی خارج از استان حمل می‌شود.

وی افزود: یک کارخانه روغن‌کشی نیز با ظرفیت مصرفی پنبه‌دانه حدود ۷۰ تن در روز با شرایط فعلی تولید پنبه توجیه برای فعالیت ندارد و در حال حاضر تعطیل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید