Iranian Agriculture News Agency

تور توت فرنگی؛ سفر به روستای توریور

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: روستای توریور در کردستان دارای طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و اقامتگاه بوم گردی است و هر ساله در فصل برداشت توت فرنگی گردشگران زیادی از مزارع این روستا بازدید می کنند.

تور توت فرنگی؛ سفر به روستای توریور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از روستای توریور در استان کردستان در حساب کاربری اینستاگرام، نوشت: این روستا دارای طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع و همچنین اقامتگاه بوم گردی بوده و هر ساله در فصل برداشت توت فرنگی گردشگران زیادی از مزارع این روستا بازدید می کنند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپایی جشن نوروز را یکی از رویدادهای باشکوه که موجب جذب گردشگران بیشتر به روستای توریو و منطقه کردستان می شود عنوان کرد و افزود: در این آیین همراه با برپایی آتش و اجرای مراسم رقص محلی (هه لپه رکی) و موسیقی کردی تورهای گردشگری بسیاری را به این روستا جذب می کند.

«روستای گردشگری توریور در استان کردستان و در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر سنندج در مسیر طبیعت گردی ژاور که یکی از مهمترین مناطق گردشگری استان است، قرار گرفته است.»

توریور از روستاهای بخش سیروان است که در دهستان ژاورد واقع شده و از یک  دهه گذشته به عنوان روستای هدف گردشگری در استان کردستان معرفی شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علاوه بر بافت و معماری این روستا، می توان به خاک حاصلخیز، آب فراوان تولید محصولات کشاورزی خاص و مشهور کشاورزی مانند توت فرنگی، گردو، انگور سیاه ، آلبالو و  زردآلو نام برد که توت فرنگی توریور کردستان بسیار مشهور است.

چهار طرف این روستا را کوه و صخره ها پوشانده است و آب هوای آن معتدل کوهستانی است و به دلیل اختلاف ارتفاع در قسمت های مختلف روستا اختلاف دمای زیادی وجود دارد بطوری که اواسط خرداد توت فرنگی زمین های پایین روستا رو به اتمام است ولی در زمین های که در ارتفاعات وجود دارند توت فرنگی تازه شکوفه می زند.

کشاورزی، بومگردی و طبیعت گردی از جمله شاخه های صنعت گردشگری است که کردستان در این سه بخش جایگاهی ویژه اما نیازمند توجه بیشتر دارد که تازه ترین تلاش مسئولان استفاده از ظرفیت توت فرنگی به عنوان محصول کشاورزی و پر درآمد برای توسعه گردشگری روستایی است.

استان کردستان در کوه های زاگرس غربی قرار گرفته و این موقعیت جغرافیایی باعث شده از طبیعتی بکر، محصولاتی متفاوت، روستاهایی با بافت معماری، آداب و فرهنگی مختص مردمان خود برخوردار باشد که هر کدام شاخصه ای برای تبدیل شدن به یک قطب کردشگری است.

توت فرنگی به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی که خواص و فواید درمانی زیادی دارد و حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین است.

توت فرنگی گیاهی چند ساله است و در طول زمان باردهی امکان دارد بر اثر حوادثی مانند خشکسالی، سرمازدگی و آتش سوزی قسمت های از مزرعه آسیب ببیند به همین خاطر کشاورزان باید در طول سال از این میوه مراقبت کنند.

توت فرنگی، میوه‌ای دل نازک و دل‌بری است که طعم لذیذ آن در جای جای ایران با نام کردستانی‌ها ثبت شده چراکه بهره برداران این استان همه ساله با تولید حدود ۴۷ هزار تن توت فرنگی در سه هزار و ۴۰۰ هکتار سهمی حدود ۷۵ درصدی در میزان تولید کشور را به خود اختصاص داده اند و و هرساله جشنواره توت فرنگی در استان کردستان برگزار می شود.

گردشگری کشاورزی یا اگری‌توریسم (Agri-tourism) از گونه های نوین گردشگری است که مورد توجه گردشگران قرار گرفته و طرفدارانی هم یافته است و به‌ویژه برای آشنایی افراد با نحوه زندگی در روستا و طبیعت و همچنین کارآفرینان حوزه کشاورزی با ارزش به‌شمار می‌رود.

از آنجا که زندگی شهرنشینی امروز، سبک قالب زیست انسان‌ها شده است، شیوه زندگی کشاورزان یا روستاییان چندان شناخته شده نیست و این نوع سفر به مقاصد روستایی برای مشتاقان به سفر و تجربه ای متفاوت ایجاد می کند.

استان های کردستان و کرمانشاه به دلیل داشتن ظرفیت های بالقوه به صورت مشترک میزبان همایش جهانی توسعه گردشگری روستایی و اکوتوریسم در سال ۲۰۲۱ -۲۰۲۰ هستند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه ستاد ملی مقابله به کرونا به در خانه ماندن و تاکید بر تعویق سفر به دوران پس از مهار بیماری کرونا اکنون بهترین فرصت برای مطالعه و شناخت بیشتر جاذبه‌های فرهنگی، گردشگری و طبیعی ایران ایجاد شده است. می‌توان با بررسی دقیق، مقصدهای جذاب و جدید گردشگری را برای مسافرت‌های فردی و گروهی در دوران پسا کرونا برنامه‌ریزی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید