Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در ششمین نشست وزرای کشاورزی گروه دی8:

کارگروه «زنجیره ارزش جهانی» در سازمان دی8 ایجاد شود

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به ششمین نشست وزرای کشاورزی گروه دی8، ایجاد کارگروه «زنجیره ارزش جهانی» در سازمان دی8 را به منظور شناخت مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل هر کشور پیشنهاد کرد.

کارگروه «زنجیره ارزش جهانی» در سازمان دی8 ایجاد شود

به گزارش خبرنگار ایانا، ششمین نشست وزرای کشاورزی و کارشناسان ارشد سازمان دی8، امروز چهارشنبه 26 آذر به میزبانی پاکستان و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این نشست، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در پیامی که توسط امید گیلانپور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قرائت شد، ضمن قدردانی از پاکستان برای میزبانی این نشست اظهار کرد: ساختار نظام سرمایه‌داری نوین توضیح روشن و معینی برای توسعه نیافتگی بخش‌های عمده دنیای امروز ندارد، این ساختار با تحلیل غیر واقعی شیوه‌های تولید، منجر به جلوگیری از تکامل سیر سرمایه‌گذاری می‌شود و تکامل روند توسعه نیازمند از بین بردن این نگرش است.

وی تصریح کرد: تکامل فرایند توسعه در کشورها به خودی خود به از بین رفتن نفوذ نظام سرمایه‌داری کمک خواهد کرد، گروه کشورهای اسلامی در حال توسعه با توجه به این نکات به منظور استحکام اقتصادی کشورهای عضو، به تقویت نفوذ خود در بازارهای جهانی و برقراری گفتمان سازنده با ۷ کشور صنعتی پا به عرصه نهادهای بین‌المللی نهاده است.

خاوازی خاطرنشان کرد: رقابت، تجارت آزاد و جهانی شدن، سه مقوله‌ای است که همواره حضور کشورها را در بازار جهانی با اما و اگرهایی روبه‌روست ساخته‌ است و رویکردهایی طی چند دهه گذشته برای دستیابی به این محورها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: "زنجیره ارزش جهانی" یکی از رویکردهای است که به کشورها کمک می‌کند تا تنها یک محصول و خدمت نهایی توسط یک کشور صادر نشود بلکه یک محور یا خدمت ناتمام، با حرکت در طول زنجیره ارزش، در کشورهای مختلف به صورت نهایی خود در آید، به طوری که به دستاوردهایی همچون رقابت‌پذیری و تجارت بیانجامد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: زنجیره ارزش جهانی دارای یک نظام مشخص و هماهنگ است که به صورت پیوسته به تولید ثروت مشغول بوده و سهم هر کشور از این ثروت، مطابق نقش آن در نظام زنجیره ارزش جهانی است.

وی افزود: هم اکنون بالغ بر ۷۰ درصد از تجارت دنیا در داخل زنجیره ارزش جهانی است و باقی مانده به همان صورت سنتی یعنی صادرات محصول و خدمات نهایی توسط کشورها انجام می‌گیرد، نظام زنجیره ارزش جهانی در حدود ۱۷ میلیون نفر را در جهان مشغول به کار کرده است.

خاوازی اظهار داشت: مشارکت در زنجیره‌های ارزش جهانی (GVCs) و تقسیم بین‌المللی کار و تولید، می‌تواند به افزایش اشتغال‌زایی و درآمد؛ حرکت و جبران سرمایه و فناوری؛ افزایش کارایی و بهره‌وری کسب و کارها، به خصوص کسب و کارهای با مقیاس کوچک و متوسط، رشد اقتصادی و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار (SDGs)، منجر شود؛ نقش و سهم داشتن در ساختار قاعده‌مند، منظم، عدالت محور و دوستدار طبیعت «زنجیره ارزش جهانی» یک بازی برد-برد برای تمامی کشورهای حاضر در زنجیره خواهد بود. 

وی افزود: در شرایط کنونی جهان که دست‌یابی به امنیت غذایی، امنیت معیشتی بهره‌برداران و تولیدکنندگان، کارآمدی و بهره وری، حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع، از اولویت‌های سیاستگذاران است، رویکرد زنجیره ارزش جهانی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و الزام است که سیاست‌گذاری بهینه بین‌المللی آن را تعریف می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: برای 8 کشور اسلامی در حال توسعه یعنی گروه دی ۸ این الزام و ضرورت برجسته‌تر است، وجود تولیدکنندگان کوچک و متوسط مقیاس و نیاز به یکپارچه شدن آنها، درآمد پایین و فقر بهره‌برداران و تولیدکنندگان کوچک و متوسط مقیاس، تاثیرپذیری شدید از تغییرات اقلیم و مخاطرات محیطی، نیاز به سرمایه به منظور توسعه فناوری و ارتباطات و مدیریت دانش و افزایش بهره‌وری و کارایی، ایجاد اشتغال و تنوع درآمدی برای خانوارهای آسیب پذیر، شکل گیری زنجیره ارزش محصولات، حفاظت و صیانت از منابع و محیط زیست و همکاری‌های منطقه‌ای در موضوعات مختلف از قبیل دانش و علم، سرمایه‌گذاری، تدوین سیاست‌های منطقه‌ای در خصوص زنجیره ارزش، از جمله دلایل این ضرورت و الزام است.

وی ادامه داد: از آنجا که اهداف اصلی گروه دی8، توسعه اقتصادی- اجتماعی، تقویت موقعیت کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، ایجاد تنوع و موقعیت‌های جدید در روابط بازرگانی، تقویت حضور در تصمیم‌سازی در سطح بین المللی و ارتقاء سطح زندگی مردم در کشورهای عضو است، در راستای رسیدن به این اهداف، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای گروه دی 8 برای مشارکت و همکاری فعال و مسئولانه در پیاده‌سازی و عملیاتی کردن زنجیره ارزش جهانی در میان کشورهای عضو و سایر کشورها آمادگی کامل دارد.

خاوازی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برنامه توسعه پنج ساله، به توسعه و ارتقای زنجیره ارزش کالا و خدمت، اهمیت و توجه خاصی کرده است و در بخش کشاورزی اقداماتی در جهت ساماندهی و قانون‌مداری زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذایی با مشارکت ذینفعان به سرانجام رسانده است و در چشم‌انداز آتی توسعه پایدار بخش کشاورزی، به توسعه و ارتقای جایگاه زنجیره ارزش در کشور و منطقه توجه خاصی دارد و بر این باور است که تولید ثروت و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار در جهان مملو از تهدیدات فعلی و آتی، به جز با مشارکت و همکاری کشورها، دست یافتنی نخواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد کارگروه زنجیره ارزش جهانی تصریح کرد: به منظور شکل گیری زنجیره ارزش جهانی بین کشورهای عضو منطقه، بر مبنای شناخت مزیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل هر کشور، مطالعه و امکان سنجی زمینه‌های زنجیره ارزش، طراحی ساختار قاعده‌مند، منظم، عدالت محور و دوستدار طبیعت زنجیره ارزش جهانی، با مشارکت اعضا، تعهد و مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیم‌های گروه دی 8، ایجاد کارگروهی به همین نام در سازمان گروه دی 8 است که با عضویت نمایندگان کشورهای عضو به منظور پیگیری ساماندهی و ارائه گزارش عملکرد کشوری، انجام وظیفه کنند.

وی ادامه داد: در این میان ایجاد پایگاه داده و اطلاعات هوشمند و روزآمد در کشورهای عضو در زمینه اقدامات، آمار، اطلاعات و گزارش‌های کشوری مرتبط با زنجیره ارزش جهانی، از جمله ضروریات است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید