Iranian Agriculture News Agency

"ستاری" در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99 تأکید کرد:

ضرورت وجود زیست‌بوم برای پژوهشگران و فناوران کشاورزی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری گفت: باید یک فرهنگ جدید را پایه ریزی کنیم که بر مبنای آن، یک پژوهشگر یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند مشتاقانه و آگاهانه بر بستر زیست‌بوم دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کند.

ضرورت وجود زیست‌بوم برای پژوهشگران و فناوران کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99 با بیان این‌که نیازمند فرهنگی هستیم که مجال را برای تبدیل ایده‌های نوآورانه به اقتصاد بدل کند، ادامه داد: با وجود ظرفیت‌های نهفته‌ای که در حوزه کشاورزی داریم، مانند خیل جوانان تحصیل‌کرده‌ و تنوع بومی و کشاورزی، باید زیست‌بوم دانش‌بنیان شکل بگیرد تا این ظرفیت‌ها شکوفا شود.

ستاری با بیان این‌که فراتر از حمایت‌های مالی، وجود یک فرهنگ آشنا به اهمیت زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان است، ادامه داد: باید یک فرهنگ جدید را پایه ریزی کنیم که بر مبنای آن، یک پژوهشگر یا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند مشتاقانه و آگاهانه بر بستر زیست‌بوم دانش‌بنیان نقش‌آفرینی کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تأکید بر این‌که در هر حوزه‌ای که نقش شرکت‌های دانش بنیان کمرنگ است، وابستگی‌ها نیز افزایش می‌یابد، ادامه داد: باید پارک‌های علم و فناوری در حوزه کشاورزی فعال شوند و  اعضای هیات علمی راهی هموار در شکل دادن شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشند.

وی، ایجاد فرهنگی برای خلق نوآوری را یک لازمه حیاتی در گسترش زیست‌بوم دانش‌بنیان و نوآوری دانست و گفت: تجاری سازی پژوهش و ایده‌های نوآورانه، رسالت شرکت‌های دانش‌بنیان است و در دنیا محصولات فناورانه به دست فعالان فناور این شرکت‌ها تجاری‌سازی می‌شود.

ستاری ادامه داد: محصول نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش است و صرفا با تزریق سرمایه دولتی محقق نخواهد شد، بخش کشاورزی یکی از زمینه‌های جذاب و پول‌ساز برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی با بیان این‌که در توسعه فناوری‌های کشاورزی راه نرفته زیادی داریم، افزود: بسیاری از ظرفیت‌های ما در زیست‌فناوری و داروهای انسانی جزو بهترین‌ها هستند و این ظرفیت می تواند در حوزه کشاورزی، طیور، آبزیان و دام نیز ایجاد شود.

ستاری، الگوی موفق توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه زیست‌فناوری را مثالی از تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر حلقه‌های ارزش آفرین زنجیره تولید دانست و گفت: بیش‌ترین وابستگی را در حوزه طیور با کمترین ارزش افزوده داریم، این در حالی است که در حوزه داروهای بیوتک، با چند گرم تولید، هزاران دلار ارزش افزوده توسط شرکت‌های دانش بنیان خلق و مسیر وابستگی قطع می‌شود.

وی ادامه داد: اگر توجه به بومی‌سازی بخش‌های فناورانه در کشاورزی، فرهنگسازی شود شاهد تحولی بزرگ در این حوزه خواهیم بود.

ستاری با بیان این‌که نیاز داریم خرق عادتی صورت بگیرد تا کشاورزی کشور با آن همه ظرفیت به جایگاه واقعی خود برسد، بر نقش آموزش تأکید کرد و افزود: می‌بایست عرصه آموزش کشاورزی را نیز با یک تغییر نگرش و فرهنگ متحول کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری توسعه را یک مفهوم فرهنگی دانست و افزود: برای تحول در اقتصاد و جامعه، بیش از هرچیز باید باورها، دیدگاه‌ها و رفتارها اصلاح شود.

وی تأکید کرد: باید راه را هموار کنیم تا جوانان خلاق، مستعد و نوآور به عرصه تحول آفرینی و خلاقیت ورود کنند و ظرفیت‌های نهفته را در مسیر حل مشکلات کشور به کار ببندیم.

ستاری با بیان این‌که تحول در اقتصاد کشور، رویکرد به سرمایه‌های انسانی و نوآوری، نیازمند مبارزه‌ای مستمر است، ادامه داد: تحول، به یک‌باره محقق نمی‌شود بلکه باید در این مسیر استمرار بورزیم تا زیست بوم نوآوری به حجم و وزنی قابل توجه برسد.

در این مراسم، با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سامانه‌های اعلام مخاطرات و توصیه‌های کشاورزی، مکان‌یابی خدمات کشاورزی و همچنین سامانه استعلام محصولات و نهاده‌های کشاورزی، رونمایی شد. همچنین تفاهم‌نامه پیگیری سند امنیت غذایی کشور توسط رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس دانشگاه گرگان امضا شد.

در پایان این مراسم، از 36 پژوهشگر، محقق و فن‌آور برگزیده در حوزه کشاورزی تجلیل به عمل آمد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید