Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ شرکت‌های تعاونی روستایی

کشاورزی قراردادی؛ نسخه نجات بخش کشاورزان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: کشت قراردادی محصولات زراعی بخش کشاورزی، عامل اصلی در افزایش تولید محصولات مورد نیاز استان و کشور است.

لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ شرکت‌های تعاونی روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی نحوه همکاری برای اجرای کشاورزی قراردادی اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی که با حضور و مدیران شرکت طبیعت سبز پارس کهن برگزار شده بود ضمن بیان این مطلب افزود: علاوه بر خرید تضمینی محصولات توسط سازمان تعاون روستائی استان، انعقاد کشت قراردادی محصولات زراعی با کشاورزان از جمله کشت دانه های روغنی مانند کلزا و سایر تولیدات زراعی نیز، جزو وظایف سازمان تعاون روستائی در راستای تامین محصولات مورد نیاز استان و کشور است.

وی با اشاره به فسادپذیری محصولات کشاورزی نسبت به تولیدات صنعتی، گفت: نیازمندی محصولات کشاورزی به بازاریابی مطمئن و پایدار طبیعتاً بیشتر از تولیدات صنعتی است.

 فتحی اظهار کرد: در کشاورزی قراردادی تعیین میزان تناژ محصولات زراعی مورد نیاز از اولویت ویژه ای برخوردار است میزان تقاضا و نیاز بازار در کشاورزی قراردادی عامل تعیین کننده در تولید محصولات زراعی می باشد، لذا تهیه و تامین کود، بذر، و سرمایه در گردش موردنیاز کشاورزان جهت تشویق و ترغیب این عزیزان برای کشت محصولات زراعی ضروری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که کشاورزی قراردادی از گذشته های دور در بخش کشاورزی مرسوم بوده و مسبوق به سابقه می باشد و بخش های خصوصی در این خصوص فعالیت داشته اند، ادامه داد: کشاورزی قراردادی در نظام دولتی نیز معمول است شرکت پشتیبانی امور دام استان و سازمان تعاون روستائی آذربایجان شرقی نیز باید در این زمینه فعالیت های خود را افزایش داده و نگاه تازه ای به کشاورزی قراردادی داشته باشند.

وی افزود: قرار گرفتن متولیان بخش کشاورزی در کنار کشاورزان در دوره های کاشت، داشت و برداشت و تهیه کود، بذر، سموم و سرمایه در گردش کشاورزان از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کشاورزی قراردادی و افزایش تولید محصولات مورد نیاز بازار مصرف است.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونیهای کشاورزی و روستایی در توسعه کشاورزی قراردادی در استان ضروری دانست و تاکید کرد: سیاست های سازمان تعاون روستائی استان در خصوص کشاورزی قراردادی، کشاورزان را مجاب می کند تا در راستای تحقق این سیاست ها گام های محکمی برداشته و اقدام به افزایش سطح زیرکشت محصولات زراعی و افزایش عملکرد در واحد سطح محصولاتی منجمله دانه روغنی کلزا، نخود، عدس و سایر محصولات زراعی کنند.

وی بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی، روستایی استان تاکید کرد و گفت: معتقدم کشاورزی قراردادی راهکار رفع مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود گفت: معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان موظفند تا با تعامل بیشتر و هماهنگی های لازم، سازمان تعاون روستائی استان را در توسعه کشاورزی قراردادی محصولات زراعی مساعدت نمایند.

 علی اکبر نژادرضا مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: زمینه های همکاری اتحادیه تعاونیهای روستائی شهرستان تبریز در راستای توسعه کشت قراردادی و همچنین بازرگانی محصولات کشاورزی با یکی از قویترین کارخانجات هولدینگ میهن و شرکت طبیعت سبز پارس کهن در سطح استان در حال تدوین و نهائی شدن هست که بعد از تنظیم قرارداد همکاری ان شاالله بزودی با اولویت دانه های روغنی، حبوبات و شیر عملیاتی خواهد شد.

گفتنی است اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی تبریز در این جلسه بعنوان نماینده و رابط بخش کشاورزی استان با شرکتهای متقاضی ورود به فرآیند کشت قراردادی تعیین گردید.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید