Iranian Agriculture News Agency

"بازرگان"در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99:

لزوم ارتقا جایگاه پژوهش در بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ما به عنوان یک سازمان ملی و دولتی، متولی امر پژوهش هستیم و در ارتقاء جایگاه پژوهش سهم داریم و باید برای رسیدن به هدف تحقیق برای توسعه تلاش کنیم.

لزوم ارتقا جایگاه پژوهش در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99 که به مناسبت هفته پژوهش و فناورری برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش در شرایط محدودیت به وجود می‌آید همه کشورهای دنیا برای توسعه، رفع محدودیت‌ها و شتاب بخشیدن به پیشرفت کشورها به پژوهش اهمیت می‌دهند و کشور ما هم از این قائله مستثنی نیستیم اما مشکلات کشور ما چند برابر کشورهای دیگر است.

وی افزود: محدودیت منابع آب و خاک برای کشورهای همسایه هم وحودد دارد اما به دلیل فشارهای بیرونی و محدودیت‌های مالی این مشکلات در کشور ما دوچندان است و در کشوری با شرایط ما، در امر کشاورزی و غذا باید تمرکز بر امر پژوهش بیشتر باشد.

بازرگان تصریح کرد: تولید ناخالص داخلی کشور هنوز زیر یک درصد است و با عدد برنامه‌های توسعه فاصله داریم و باید در مسند ملی به این امر پرداخته شود.

وی ادامه داد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در 6 سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار بودجه داشته و در سال ۹۹ بودجه آن به ۶۰ میلیون دلار رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما به عنوان یک سازمان ملی و دولتی، متولی امر پژوهش هستیم و در ارتقاء جایگاه پژوهش سهم داریم و باید برای رسیدن به هدف تحقیق برای توسعه تلاش کنیم.

وی افزود: باید جایگاه بخش خصوصی، سیاستمداران و محققین را مغتنم بشماریم که در این صورت در راستای تحقیق برای توسعه حرکت می‌کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: امسال دومین دوره جشنواره ایده‌های برتر بخش کشاورزی را برگزار کردیم که اولین دوره آن در سال گذشته با هدف مشارکت بخشیدن به صاحبان ایده بوده است، همچنین امسال برای اولین بار، هفته پژوهش و فناوری را با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی کشور برگزار می‌کنیم که سال گذشته دکتر خاوازی به عنوان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این موضوع را پیشنهاد دادند.

وی افزود: امروز تفاهمنامه مشترکی را در رابطه با پیگیری سند امنیت غذایی کشور با دانشگاه گرگان امضا خواهیم کرد.

بازرگان در رابطه با طرح‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بخش خصوصی بیان کرد: ۱۰ طرح مشارکتی با بخش خصوصی در اراضی، ایستگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این سازمان در حال اجرا است. 

وی افزود: مسیر راه اندازی پارک تخصصی علم و فناوری بخش کشاورزی را پیگیری کردیم و در آستانه اخذ مجوز از وزارت علوم هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: دستورالعمل بررسی و تصویب طرح‌های تحقیقاتی در این سازمان با مبانی جدید تحقیق برای توسعه به‌روزرسانی شده است و مراحل تصویب طرح‌ها و پروژه‌های مشارکت ذینفعان به ویژه مدیران اجرایی، سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و بهره‌برداران در دستورالعمل جدید دیده شده است.

بازرگان با اشاره به این که انتخاب پژوهشگر و طرح‌های برگزیده در این سازمان متحول شده است، خاطرنشان کرد: در رویکرد جدید، پژوهشگران به سه دسته، مرز علم، یافته محور و پژوهش محور تقسیم شده‌اند که ۱۰ درصد پژوهشگران مرزعلم، حدود ۴۰ درصد فناور محور و حدود ۶۰ درصد یافته محور هستند.

وی افزود: در مزرعلم ۱۵ کاندیدا داشتیم که یک نفر برگزیده شد، در فناور محور ۱۸ کاندیدا داشتیم که دو نفر در سطح سازمان برگزیده شدند و در یافته محور ۲۹ کاندیدا داشتیم که چهار نفر برگزیده شده‌اند و از ۴۱ دست‌آورد ارائه شده به سازمان هم 8 پروژه توسط ذینفعان نمره قبولی گرفت که  امروز از آنها تجلیل خواهد شد. همچنین ۵ ایده پرداز هم معرفی می‌شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید