Iranian Agriculture News Agency

بهره‌مندی 20 کشاورز مازنی از 220 میلیون تسهیلات کشاورزکارت

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاکنون 20 نفر از کشاورزان استان از 220 میلیون تومان تسهیلات کشاورز کارت استفاده کردند.

بهره‌مندی 20 کشاورز مازنی از 220 میلیون تسهیلات کشاورزکارت

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، ارﺗﻘﺎء اﻣﻨﻴﺖ ﻏﺬاﻳﻲ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮای ﺟﻤﻌﻴﺖ رو ﺑﻪ رﺷﺪ ﻛﺸﻮر و کاهش وابستگی به واردات با اتکا به تولیدات داخلی با اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎ، ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎ، استعدادها و ﻣﻨﺎﺑﻊ، از اولویت‌های ﺑﺨﺶ ﻛﺸﺎورزی به شمار می‌آید.

با توجه به نوسانات اقتصادی که در کشور وجود دارد، بخش کشاورزی به عنوان یک بخش با ثبات، از نرخ رشد مثبت برخوردار بوده و در برخی از سال ها رشد اقتصادی کشور به واسطه رشد بخش کشاورزی بوده است. 

به همین منظور برای ارتقاء و رشد فرهنگ تجارت الکترونیک در جامعه کشاورزی و روستایی، خرید نهاده‌های کشاورزی از طریق کشاورز کارت صورت خواهد گرفت.

با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و برای کاهش صعوبت و سختی کار کشاورزان، این اقدام از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای جامعه کشاورزی نهادینه شد تا کشاورزان با دغدغه کمتری اقدام به خرید نهاده‌های کشاورزی از کارگزاری‌ها کنند.

در همین رابطه معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره تخصیص تسهیلات بانکی در قالب کشاورز کارت گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات استراتژیک تامین شود، امسال برای تامین سرمایه در گردش کشاورزان به ویژه کشاورزانی که اقدام به کشت محصولات پاییزه مانند گندم، جو، کلزا و چغندرقند می‌کنند تسهیلات با سود 12 درصد در قالب کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

حسین نگهدار ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و 799 نفر از گندم‌کاران شهرستان‌های گلوگاه، بهشهر، نکا، میاندورود، ساری و جویبار با سطح زیرکشت 9 هزار و 323 هکتار به بانک کشاورزی معرفی شدند.

وی اظهار کرد: 90 درصد کشاورزانی که اقدام به کشت گندم می‌کنند در این شهرستان‌ها فعالیت دارند.

نگهدار سهم استان مازندران در مرحله نخست اعتبارات کشاورز کارت را 18 میلیارد تومان با سود 12 درصد اعلام کرد و افزود: کشاورز بعد از معرفی به بانک کشاورزی در یک فرآیند سه روزه تشکیل پرونده می‌دهد و کشاورز کارت خود را دریافت می کند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار دو میلیون تومان و تا سقف 10 هکتار و 20 میلیون تومان از طریق کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود. 

این مسئول افزود: کشاورزان می‌توانند از طریق کشاورز کارت در 270 کارگزاری توزیع کننده کود شیمیایی و یک هزار و 100 واحد فروشندگی سموم در سطح استان اقدام به خرید کنند.

 

نگهدار با بیان اینکه بررسی و پرداخت تسهیلات کشاورز کارت در مرحله نخست برای تامین سرمایه در گردش کود و سموم محصولات گندم، جو، کلزا و چغندرقند است، گفت: کشاورزان باید برای دریافت کشاورز کارت در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی ثبت نام ‌کرده باشند.

 

وی اضافه کرد: مالکین اراضی کشاورزی و بهره‌برداران از سوی مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها شناسایی می‌شوند و فهرست کشاورزان از سوی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها به سازمان جهاد کشاورزی ارسال و بعد به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند تا اعتبار مورد نیاز به کشاورزان از طریق کشاورز کارت تخصیص پیدا کند.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیمه محصولات کشاورزی محدودیتی برای صدور کشاورزکارت ایجاد نمی کند و کشاورزان نگرانی در این مورد نداشته باشند.

 

این مسؤول با اشاره به اینکه کشاورزانی که در استان اقدام به کشت کلزا و جو  کردند هم به بانک کشاورزی معرفی خواهند شد، اظهار کرد: تاکنون 20 نفر از کشاورزان استان 220 میلیون تومان از تسهیلات کشاورز کارت استفاده کردند.

 

نگهدار معرفی کشاورزان برای دریافت کشاورز کارت را بر اساس اولویت‌ ثبت نام در سامانه جامع پهنه‌بندی اعلام کرد.

 

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل و توانمندی که کشاورزی مازندران در کشت محصولات پاییزه دارد امیدواریم بتوانیم تا یک ماه آینده 18 میلیارد تومان اعتبار را جذب کنیم.

 

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: امیدواریم بعد از جذب اعتبارات کشاورز کارت بتوانیم در مرحله دوم، اعتبارات شناور را دریافت کنیم که محدودیتی در جذب اعتبارات وجود ندارد.

 

وی از کشاورزان خواست هرچه سریعتر به بانک کشاورزی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز برای دریافت کشاورز را ارایه دهند تا بتوانند از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید