Iranian Agriculture News Agency

2300 هکتار از پارک های جنگلی شمال تهران به شهرداری ها احاله مدیریت می شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات گفت: بر اساس تکلیف قانونی و در راستای اقدامات 9 گانه جهشی، 2300 هکتار از پارک های جنگلی شمال تهران شامل پارک های سوهانک، لتیان، یاس فاطمی، تلو و پارک های چهارگانه گلابدره، آبک، نیلوفر و کهف الشهداء در قالب ماده 3 به شهرداری ها احاله مدیریت بهره وری می شود.

2300 هکتار از پارک های جنگلی شمال تهران به شهرداری ها احاله مدیریت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، حسن شکری با بیان این مطلب به دیگر اقدامات جهشی سال جاری در قالب طرح 9 در 99 اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت حفظ عرصه های ملی، اجرای طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی به جد در دستور کار قرار دارد و از 140 هزار هکتار عرصه های ملی شهرستان شمیرانات تاکنون 80 هزار هکتار آن زیر پوشش طرح کاداستر و اطلاح هندسی قرار گرفته که برای 30 هزار هکتار از این اراضی اسناد تک برگ صادر شده است و صدور اسناد تک برگ برای مابقی این اراضی در دست انجام می باشد.

وی ارتقاء پوشش حفاظتی را از دیگر اقدامات جهشی برشمرد و در این باره اظهار داشت: به منظور ارتقاء ضریب حفاظتی و بازگشت اقتدار حفاظتی به عرصه های منابع طبیعی پهنه بندی عرصه های منابع طبیعی شهرستان شمیرانات به مناطق بحرانی و نیمه بحرانی در نظر گرفته شده که این پهنه ها از لحاظ سطح عرصه، تعداد پلاک های ثبتی، شهر و روستاهای واقع در عرصه، میزان تصرفات سنوات گذشته، مرغوبیت و ارزش افزوده اراضی و همچنین وضعیت پوشش گیاهی به 5 منطقه تقسیم می شوند که حفاظت هر منطقه تحویل مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی خواهد شد.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان شمیرانات ادامه داد: مدیریت و بهره برداری مراتع از دیگر اقدامات 9 گانه جهشی است که در دست انجام است که برای همین منظور به بهره برداران و صاحبان پروانه چرا اعلام شده تا هرچه سریعتر نسبت به تهیه طرح اقدام و بهره بردارانی که به عنوان مجریان طرح های مرتعداری فعالیت می کنند نسبت به روزرسانی و اعمال اصلاحات لازم اقدام نمایند.

شکری به توسعه دولت الکترونیک به عنوان اقدامی دیگر در قالب طرح 9 در 99 اشاره کرد و بیان داشت: به منظور تسریع در انجام امور و جلوگیری از هرگونه خطا و سوء استفاده های احتمالی بسیاری از اقدامات منابع طبیعی شهرستان شمیرانات از قبیل ثبت نام همیار طبیعت، تمدید الکترونیکی عوارض مربوط به چرای دام و پاسخگویی به استعلامات به صورت الکترونیک در حال انجام می باشد.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص تشخیص، تعیین حدود و آگهی ذخیره گاه های جنگلی تاکنون 7 منطقه ذخیره گاهی به مساحت 1600 هکتار واقع در مناطق رودک، حاجی آباد- اوشان، کلوگان، آبنیک، فشم، ایگل و گاوچال شناسایی شده و مابقی مراحل در حال انجام است و ذخیره گاه نارون به مساحت 40 هکتار سابقاً در منطقه زایگان شناسایی و آگهی آن نیز منتشر شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه و تقویت صندوق های منابع طبیعی موجب توان افزایی و ارتقاء مشارکت بهره برداران و مجریان طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری می شود که این اقدام نیز با استفاده از ظرفیت های قانونی در دستور کار قرار دارد.

وی به اخذ حقوق دولتی اشاره کرد و در این باره افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 960 میلیون ریال درخصوص خسارات وارده به عرصه های منابع طبیعی به واسطه اجرای طرح های عمومی و عمرانی و همچنین تصرفات اراضی ملی اخذ شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را به عنوان طرح محوری سال جاری بیان کرد و ابراز داشت: با توجه به سابقه سیل خیزی در سطح این شهرستان و به منظور کنترل سیلاب و فرسایش خاک، امسال هم عملیات آبخیزداری با اعتباری حدود 4.5 میلیارد تومان ازمحل صندوق توسعه ملی در حوزه های آبخیز سد لتیان و شمال تهران اجرائی خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید