Iranian Agriculture News Agency

مرادی:

برنامه‌ریزی برای توسعه زراعت چوب با آب‌های نامتعارف در سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از برنامه‌ریزی برای تولید چوب با استفاده از پساب فاضلاب شهری در این استان خبر داد.

برنامه‌ریزی برای توسعه زراعت چوب با آب‌های نامتعارف در سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، جعفر مرادی حقیقی اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری استان در همین راستا برای توسعه زراعت چوب در سطح 1000هکتار از محل پساب فاضلاب شهری برنامه‌ریزی کرده که با تحقق آن علاوه بر افزایش تولید به حفاظت بیشتر از مناطق جنگلی در استان کمک می‌شود.

وی از برنامه مشترک با شهرداری سمنان برای زراعت چوب از محل پساب فاضلاب شهری و آب های نامتعارف این شهر خبر داد و افزود: علاوه بر شهرداری مرکز استان قرار است که شهرداری‌های شهرهایی که دارای پساب فاضلاب هستند نیز در این طرح اقتصادی مشارکت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به طرح تنفس و تجدید استراحت جنگل‌های شمال که بخش‌هایی از آن در شمال استان سمنان واقع شده ادامه داد: بهره‌برداری بالا در سال‌ها و دهه‌های گذشته این جنگل‌های ارزشمند را در معرض خطر قرار داده و تنفس آنها در کنار توسعه زراعت چوب می‌تواند زمینه بهبود مناطق جنگلی را فراهم کند.

وی از تلاش برای تامین برخی اقلام مورد نیاز مردم روستاهای حاشیه مناطق جنگلی با هدف کاستن از مصرف سوخت‌های فسیلی خبر داد و گفت: در همین ارتباط اقلامی مانند آبگرمکن‌های خورشیدی، تنور گازی، کپسول‌های گاز و...برای مناطق حاشیه جنگل خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته تا نیاز آنها به مصرف چوب و زغال کمتر شود.

مرادی حقیقی از اعطای آبگرمکن خورشیدی به ۴۱ خانوار در سال ۹۹ خبر داد و تصریح کرد: قرار است که هر سال تعدادی آبگرمکن خورشیدی خریداری و در اختیار روستاییان حاشیه جنگل قرار بگیرد. ضمن اینکه تعداد زیادی تنور گازی نیز تهیه و در اختیار روستاییان و عشایر مناطق حاشیه جنگل قرار گرفته است تا نیاز آنها به چوب‌های جنگلی کاهش بیابد.

وی بر لزوم حفاظت بیشتر از عرصه‌های جنگلی تاکید کرد و گفت: حفاظت از این جنگل‌ها در استانی مثل سمنان که بخش عمده آن را کویر و بیابان تشکیل داده اهمیت بیشتری دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به نقش مهم مردم محلی در حفاظت از این عرصه‌ها پرداخت و افزود: تنها در سایه همراهی و همکاری‌های مردم محلی است که می‌توان از این مناطق مرتعی و جنگلی به بهترین نحو حفاظت و حراست کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید