Iranian Agriculture News Agency

ضرورت توسعه روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب کشاورزی

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از روش های نوین آبیاری و اصلاح روش های قدیمی برای پیشگیری از کمبود آب ضروری است.

 ضرورت توسعه روش‌های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از آب کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، کامران یوسفی راد در گفتگو با برنامه رادیویی کندیمیز با تبریک روز جهانی خاک به کشاورزان و مردم عزیز استان ، در رابطه با وضعیت آب و کمبود آن در استان گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی سالانه به طور متوسط حدود 302 میلیمتر می باشد که در مقایسه با کشورهای اروپایی حدود یک سوم آن است و از طرف دیگر میزان افزایش متوسط دمای هوا سالیانه در منطقه حدود 10 درجه  سانتیگراد گزارش شده و این باعث تبخیر آب می شود که طبق گزارش حدود 2400 میلیمتر در سال می باشد.

وی افزود: این شرایط  باعث کاهش آب در مخزن های آب سطحی و زیرزمینی می شود به طوری که میزان کسری آبهای زیر زمینی سالانه حدود 33 میلیون مترمکعب تخمین زده می شود.

 یوسفی راد  با تاکید بر استفاده کشاورزان از روش های نوین آبیاری گفت: استفاده از آبیاری تحت فشار ، اصلاح روش های سنتی ، اصلاح و بهسازی کانال های آبیاری، احیای قنوات و لوله گذاری در انهار چه به روش سنتی و چه مکانیزه تا محل مصرف آب می تواند در صرفه جویی آب نتیجه بخش باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: کشاورزان می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و استفاده از تسهیلات موجود اقدام به تغییر سیستم آبرسانی در زمین های کشاورزی نمایند.

وی با بیان اینکه برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، توسعه روش‌های نوین آبیاری و جایگزین کردن آن به جای آبیاری سنتی توسط کشاورزان ضرورت دارد خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان مدیریت ها و مراکز جهادکشاورزی در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری شود.

 یوسفی گفت: موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد و در صورتی‌که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده سازی آن نیز با موفقیت باشد قطعاً در افزایش بهره وری منابع پایه از جمله خاک و آب مؤثر خواهد بود بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت و استفاده از روشهای بهینه مصرف آب دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید