Iranian Agriculture News Agency

در حضور "خاوازی" و "مخبر" انجام شد؛

امضای تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیمزارهای کشور

تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیمزارهای کشور با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیمزارهای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، آیین انعقاد تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیمزارهای کشور با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سالن اجتماعات این ستاد برگزار شد.

پیش‌بینی خوکفایی در تولید بذور سبزی و صیفی تا پایان 1400

در این مراسم، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به خاطر ورود به بخش کشاورزی و رفع محرومیت‌زدایی، در رابطه با اهداف این وزارتخانه برای استفاده از دیمزارها اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت دیمزارها برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره به میزان عرصه‌های طبیعی قابل کشت در کشور خاطرنشان کرد: حدود 18.5 میلیون هکتار عرصه طبیعی در کشور داریم که از این میزان 3.5 میلیون هکتار ، تحت نام آیش، قابلیت کشت و آب برای کشاورزی ندارند و قابل استفاده نیستند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: 15 میلیون هکتار از این اراضی، زراعی و باغی هستند که 8 میلیون هکتار اراضی آبی و 7 میلیون هکتار دیم محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد: 5.5 میلیون هکتار از این اراضی، زراعی هستند که در این بخش فاصله 4 برابری بین عملکرد تولیدکنندگان برتر با متوسط عملکرد تولیدکنندگان دیگر در کشور وجود دارد.

خاوازی در رابطه با مزایای کشت دیم گفت: دیمزارها از میزان فرسایش بالایی برخوردار هستند و هرچه پوشش گیاهی این اراضی را غنی‌سازی کنیم، فرسایش کاهش یافته و نفوذ آب در خاک بیشتر می‌شود، ضمن آن که روان آب‌ها و سیل را کنترل خواهیم کرد.

وی افزود: با توسعه دیمزارها، درآمد کشاورزان افزایش می‌یابد و شاهد گسترش کشت گیاهان علوفه‌ای مانند ماشک، دانه‌‌های روغنی مانند کاملینا، گیاهان دارویی و انواع حبوبات خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برای انجام این کار، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان یک پشتوانه بزرگ به کمک وزارت جهاد کشاورزی آمد که در این رابطه از عنایات مقام معظم رهبری و حمایت‌های این ستاد تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به حضور شرکت‌ها دانش‌بنیان در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای کمک به بخش تحقیقات کشاورزی بیان کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می‌تواند به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهت پیشبرد اهداف خود برای تولید بذر هیبرید کمک کند.

خاوازی ادامه داد: ما در تولید بذر بیش از 95 درصد خوداتکایی داریم اما یک عقب‌ماندگی تاریخی در تولید بذور سبزی و صیفی داریم که امیدواریم به همت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تا پایان 1400 شاهد خودکفایی در این زمینه باشیم.

وی با بیان این که این طرح موجب ایجاد تنوع در گیاهان تولید شده خواهد شد، گفت: تنوع در حبوبات و تولید گیاهان روغنی موجب تقویت خاک‌ می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مساعدت‌های بلاعوض برای کشت در دیمزارها عنولن کرد: مساعدت‌های بلاعوضی را برای کشاورزان در دیمزارها در نظر گرفته‌ایم که شامل نهاده‌های کشاورزی، تامین بذر، ماشین‌آلات و پوشش بیمه‌ای است.

خاوازی در رابطه با تامین گوشت قرمز خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم از طریق واردات، گوشت مورد نیاز کشور را تأمین کنیم که در جلساتی که پشتیبانی امور دام کشور و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) داشتند، مقرر شد، ظرفیت‌های پنهان در روستاها را در قالب کشاورزی قراردادی فعال کنیم و تولید آن میزان از گوشتی که فاصله نیاز کشور تا واردات است را از داخل تأمین کنیم.

سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حوزه کشاورزی

در ادامه این مراسم، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار کرد: با تأسیس بنیاد برکت و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال 92، یک تغییر نگرشی بوجود آمد که باید با تفکر مثبت مردم را پای کار می‌آوردیم.

وی افزود: برای طرح وزارت جهاد کشاورزی یک سال مطالعه انجام شده و این طرح به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است.

مخبر در رابطه با میزان سرمایه‌گذاری برای طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: 217 میلیارد تومان به صورت بلاعوض در راستای یارانه بذر، آموزش و تجهیزات هزینه شده است، همچنین 1100 میلیارد تومان هم در این بخش سرمایه‌گذاری شده است و مابقی شامل تسهیلات پرداختی و آورده کشاورزان می‌شود.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در رابطه با تولید گوشت در کشور گفت: در ۶ ماه آخر سال گذشته ١٠ هزار طرح تولید گوشت قرمز در سیستان و بلوچستان اجرایی شد.

وی با بیان این که از ابتدای سال تاکنون ١۶ هزار تن گوشت قرمز تولید شده است، ادامه داد: گوشت‌های تولید شده تا جای ممکن برای رفع نیاز کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و مابقی آن‌ها بین نیازمندان توزیع می‌شود.

مخبر افزود: اقدامات خوبی هم برای بیمه کشاورزان انجام خواهد شد.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه طرح جهش تولید دیمزارهای کشور توسط جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و سید هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تفاهم‌نامه بیمه دیمزارهای کشور توسط محمدابراهیم حسن نژاد قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی و همتی مدیرعامل شرکت پردیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تفاهم‌نامه تامین و تولید نهاده‌های دامی و گوشت توسط محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور و بزرگی مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی و کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و تفاهم‌نامه عملیات تولید و تکثیر بذر هیبرید سبزی و صیفی توسط کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بزرگی مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی و کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) امضا شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید