Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم خبر داد:

توسعه و نوسازی 41 هزار هکتار از باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال جاری

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری از برنامه‌ریزی برای توسعه، اصلاح و نوسازی باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سطحی بالغ بر 41هزار هکتار خبر داد.

 توسعه و نوسازی 41 هزار هکتار  از باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سال جاری

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: در سال جاری برنامه‌ریزی توسعه، اصلاح و نوسازی باغات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در سطح 41هزار و 383 هکتار شامل عملیات اصلاح و احیا باغات درجه 2 و حذف و جایگزینی باغات درجه 3 در نظر گرفته‌شده و در دست اجراست.

وی با تأکید بر اینکه انجام عملیات به‌باغی سبب بهبود و افزایش کمی و کیفی محصولات باغی، افزایش عملکرد در واحد سطح و اقتصادی کردن تولید می‌شود، افزود: تغییر ارقام نامطلوب، کم‌بازده و جایگزینی با ارقام مرغوب، تجاری و اقتصادی کردن ارقام سازگار با هر استان بر اساس راندمان اقتصادی، بالا بردن میزان بهره‌وری و افزایش درآمد سرانه باغداران را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، حفظ و ارتقاء جایگاه کشور در امر تولید، صادرات و افزایش درآمد ملی و ارزی را از دیگر برنامه‌های دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری عنوان کرد و ادامه داد: این مهم سبب ایجاد اشتغال مولد و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها می‌شود.

جلیلی‌مقدم با اشاره به برنامه‌ریزی و حمایت از تولید نهال سالم و اصیل میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری (مرکبات، خرما، انار، انجیر و میوه‌های گرمسیری)، گفت: در این راستا با همکاری موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی برای تولید پیوندک ارقام تجاری، اصیل و سالم مرکبات، تکثیر ارقام و ژنوتیپ‌های امیدبخش میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و بررسی سازگاری آن‌ها در مناطق عمده تولید، اقداماتی انجام شده است.

وی درباره اهم فعالیت‌ها و اقدامات دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری در شش‌ماهه اول سال جاری، گفت: برنامه‌ریزی در راستای جهش تولید، حمایت از ایجاد باغات مادری مرکبات و بررسی مسائل و مشکلات موجود در این زمینه انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری، ادامه داد: برنامه‌ریزی تولید نهال سالم، واردات ارقام تجاری روز دنیا، واردات نهال کشت بافتی خرمای رقم مجول (رقم جدید و تجاری خرما) و اقدامات لازم جهت اخذ مجوز احداث باغ مادری میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به شیوع بیماری «کووید -19»، گفت: دستورالعمل برداشت و بسته‌بندی بهداشتی ارقام خرما (در شرایط مقابله با مخاطرات ویروس کرونا) و اصول عملیات بهداشتی برداشت و پس از برداشت برای محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، تدوین و به استان‌های مختلف ارسال‌شده است.

جلیلی‌مقدم ادامه داد: به‌منظور کاهش خسارت عارضه خشکیدگی خوشه خرما، نشست‌های متعدد با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و نمایندگان بخش‌های اجرایی، تحقیقاتی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی و...، برگزار و اقدامات ترویجی-آموزشی ازجمله تهیه پوستر، برگزاری دوره آموزشی، همکاری با رسانه ملی برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی بهره‌برداران انجام‌شده است.

وی با اشاره به همکاری با سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، افزود: این مهم در راستای حل مسائل و مشکلات باغات در زمینهٔ آفات و بیماری‌های گیاهی از جمله خسارت آفات مهم انار، مگس میوه مدیترانه‌ای، زوال مرکبات، عارضه خشکیدگی خوشه خرما و... برنامه‌ریزی و اجراشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید