Iranian Agriculture News Agency

کاهش فرسایش خاک تا 9 تن در هکتار با اجرای عملیات آبخیزداری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری تا ٩ تن در هکتار کاهش فرسایش خاک وجود دارد.

کاهش فرسایش خاک تا 9 تن در هکتار با اجرای عملیات آبخیزداری

به گزارش ایانا در استان لرستان دکتر اسفندیار حسنی مقدم در مراسم بزرگداشت روز خاک و معرفی طرح های موفق آبخیزداری و حفظ خاک افزود: طی ۲ تا سه سال گذشته تحول بزرگی در خصوص اجرای طرح های آبخیزداری استان صورت گرفته است.

 وی اظهار کرد: تا ۹ تن در هکتار با اجرای عملیات آبخیز داری کاهش فرسایش خاک وجود دارد  و ۵۰۰ متر مکعب در هکتار ذخیره آب در سفره های زیر زمینی محقق می شود.

 وی همچنین یکپارچه سازی و جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی را از راههای حفظ خاک برشمرد و گفت: زمین های حاصلخیز اطراف شهرها در حال کاربری غیرمجاز هستند، تغییر کاربریهای غیر مجاز مسبب از بین رفتن خاک های حاصلخیز میشود، بنابراین ضروری است برخورد با متخلفان در دستور جدی قرار گیرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: کشاورزی حفاظتی به جای کشاورزی رایج،  موجب  افزایش ماده آلی خاک  و حفظ آن می شود بنابراین نباید با آتش زدن بقایای برداشت محصول موجب نابودی خاک شد.

حسنی مقدم افزود:‌ شهرداری و دهیاری ها  نیز باید مکان یابی بهداشتی دفع پسماند را در نظر بگیرند و اجازه ندهند هر نقطه حاصلخیزی برای این امر انتخاب شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: لرستان با توجه به شیب بالا و بارش های رگباری ۲۵ تن در سال فرسایش خاک دارد که از متوسط کشور و جهان بیشتر است بنابراین انتظار می رود این رقم با اجرای طرح های مستمر آبخیزداری،  به ۹ تن در هکتار کاهش یابد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طرح های آبخیزداری موجب حفظ رسوبات در پشت آبخیز می شود اظهار داشت:‌ ۲۵ درصد تنوع زیستی کل جهان موجودات بسیار ریز درون خاک هستند بنابراین باید خاک را به عنوان یک اکوسیستم پویا، فعال و زنده نگهداری کرد.

وی در پایان ایجاد پوشش های گیاهی از قبیل کشت و توسعه باغات در اراضی شیبدار، همچنین کاشت گیاهان دارویی و احیا مراتع را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان برای حفظ خاک و جلوگیری از بین رفتن خاک های حاصلخیز برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید