Iranian Agriculture News Agency

مرادی:

حمایت از توسعه مشاغل خانگی با صدور مجوز در خوزستان

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاوزی خوزستان ضمن اشاره به نقش پررنگ خوزستان در زمینه حمایت از مشاغل خانگی گفت: شناسایی و صدور مجوز و بیمه برای شاغلین مشاغل خانگی از جمله اولویت‌های توسعه این بخش محسوب می‌شوند.

حمایت از توسعه مشاغل خانگی با صدور مجوز در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مسعود مرادی مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاوزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایانا در خصوص مشاغل خانگی مر تبط با بخش کشاورزی اظهار کرد: در حد مقدورات با اعطای تسهیلات به متقاضیان، با در نظر گرفتن پربازده بودن طرح و در اولویت قراردادن مشاغل پشتیبان می‌توان گامهای موثری در جهت حمایت از مشاغل خانگی برداشت، استان خوزستان نیز با دارا بودن تنوع اقلیمی و قومیتی می تواند در این بخش بسیارقدرتمند و پر رنگ ایفای نقش نماید.

وی در خصوص تاثیر قوانین و مقررات موجود بر مشاغل خانگی در استان بیان داشت: در زمینه صدور مجوزمشاغل ستاره دار که نیازمند تاییدی از معاونت غذا و دارو دارند باعث طولانی شدن روند صدور مجوزها می شود، همچنین با الکترونیکی شدن تشکیل پرونده در زمان ثبت نام تا صدور مجوزها باعث صرف جویی در وقت و هزینه شده است و تا حدی زیادی مشکل زمانبر بودن صدور مجوز مرتفع گردیده است.

مرادی در ادامه تصریح کرد: از جمله اولویت های ما برای حمایت از مشاغل خانگی در استان اعطای تسهیلات بانکی و حمایت از افراد پیشرو با هدف ایجاد انگیزه در فرد و ثبات و افزایش تولیداست، همچنین توجه به بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی بخش کشاورزی، ایجاد شبکه کسب و کار در جهت فروش محصولات تولید شده و آموزش و مهارت افزایی بیشتر و کسب تجربه تولیدکنندگان را می‌توان از جمله نیازهای مهم در این بخش برشمرد.

مدیر سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به مهمترین فرصتها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در استان عنوان کرد: در حال حاضر بهترین فرصت‌های شغلی در زمینه مشاغل خانگی در رسته تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی تکمیلی کشاورزی و عشایری و امور تولیدات گیاهی است که در روستاها وشهرها قابلیت اجرا دارند.

مرادی با بیان این مطلب که در بخش تولیدات گیاهی پرورش قارچ، گل و گیاه زینتی و گیاهان دارویی قابلیت توسعه بازار در سطح منطقه و ملی را دارد گفت: در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز فرآوری و بسته‌بندی کنجد و ارده، پخت انواع نان و کلوچه سنتی تولید ترشی از گیاهان خاص و بومی منطقه و... می‌تواند در توسعه بازار در سطح منطقه و ملی کمک بسزایی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به نقاط ضعف متقاضیان برای راه اندازی کسب و کار خانگی اظهار کرد: از جمله عمده نقطه ضعف متقاضیان مشاغل خانگی می‌توان به نداشتن برنامه‌ریزی مشخص و پایین بودن سطح روابط عمومی در جهت ایجاد ارتباط برای فروش محصولات اشاره کرد، همچنین برای زنان متاهل نیز نبود تقسیم کار وعدم همکاری سایر اعضا خانواده از جمله مواردی است که در کیفیت خروجی کار موثر است.

مرادی در خصوص مهمترین مشکلات توسعه مشاغل خانگی در استان عنوان کرد: به طور کلی می‌توان ناکافی بودن تسهیلات ارزان قیمت جهت حمایت موِثر از فعالیتهای مشاغل خانگی ، عدم اعطای مشوق‌های حمایتی کافی در این زمینه، تعریف نشدن بیمه های اجتماعی خاص این مشاغل، طولانی شدن پروسه دریافت تسهیلات برای شروع یا توسعه کسب و کار، در بعضی از رشته های مشاغل خانگی و تناقضهایی که بین معاونت غذا و دارو و اصل کار مشاغل خانگی (در منزل انجام شدن فعالیت و تولید) را به عنوان مهمترین مشکلات توسعه مشاغل خانگی در استان برشمرد.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاوزی خوزستان ضمن اشاره به مشاغل خانگی که مناسب فارغ‌التحصیلان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها است گفت: در بخش تولیدات دامی کلیه گرایش‌ها از جمله پرورش اردک و بوقلمون گوشتی،غاز بومی،گاوشیری،گوسفند، بز، گاومیش، مرغ بومی، پرورش کبک، اسب، زنبورعسل،پرورش و تکثیر ماهیان زینتی می‌تواند برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ساکن روستا ضمن ایجاد اشتغال،با یاری گرفتن از علم آموخته شده تولید با کیفیت تر و اصولی تری را خواهند داشت.

مرادی با بیان این مطلب که مشاغلی که صرفا در محیط خانه با حداقل سرمایه و حداکثر کمک سایر اعضا خانواده انجام پذیرد مناسب زنان است تصریح کرد: همچنین مشاغلی که نیازمند کسب مهارت و سرمایه اولیه زیادی نداشته باشد از جمله پخت نان محلی، کیک و کلوچه سنتی، پرورش گل و گیاه زینتی، بسته بندی مواد غذایی (سبزی و..) پرورش قارچ تهیه انواع ترشی و شور و ..... از این دست مشاغل هستند.

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاوزی خوزستان، توصیه ها و پیشنهادهایی برای الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی ارائه کرد و بیان داشت: احداث واحدها و مکانهایی برای خرید محصولات مشاغل خانگی از تولیدکننده در درجه اول اولویت قرار دارد زیرا اکثر زنان خانه دار به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و قدرت دفاع از قیمت واقعی محصول خود گاها ناچار به فروش آن به قیمتی بسیار ارزانتر می شوند و توجه به این مسئله از توسعه کسب و کار بسیار مهمتر است. 

وی افزود: افزایش تسهیلات برای بالابردن قدرت و توان مالی زنان جهت مجهز شدن به وسایل مورد نیاز و بهبود کیفیت محصول تولید شده، بیمه شدن شاغلین مشاغل خانگی به صورت خاص، آموزش سربازانی که در دوره آموزشی قرار دارند و آشنایی آن‌ها با رشته‌های مشاغل خانگی که با تحقق این امر پس از پایان دوره سربازی نیروهای جوان کارآزموده‌ای خواهیم داشت که قادر هستند با سرمایه و امکانات اندک وارد بازار کار گردند از جمله اولویت‌های بعدی برای توسعه مشاغل خانگی در استان هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید