Iranian Agriculture News Agency

منصور خبر داد:

احداث و آماده‌سازی پایگاه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع جنوب‌شرق کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، از آماده‌سازی پایگاه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع جنوب ‌شرق کشور در شهرستان رابر خبر داد.

احداث و آماده‌سازی پایگاه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع جنوب‌شرق کشور

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مسعود منصور در دیدار با زینی‌وند استاندار کرمان، گفت: پایگاه اطفای حریق جنوب‌شرق کشور در دست اجراست و امیداوریم با تجهیز کامل و استقرار نیروی انسانی و بالگرد و ...، در خرداد ماه سال آینده آماده خدمت به منابع طبیعی منطقه شرق کشور باشد.

وی بر لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری برای کاهش شدت فرسایش آبی و بادی اراضی و مراتع کشور تاکید کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: به دلیل داشتن شرایط خاص، ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه کشور در معرض فرسایش آبی و ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌ها در معرض فرسایش بادی‌ است و ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و ۶۰۰ روستا در معرض سیلاب قرار دارند.

وی اظهار کرد: ۷ هزار و ۳۰۰ مورد وقوع سیلاب در۲۰ سال اخیر داشتیم که هر کدام ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت داشته است.

منصور بیان کرد: بیلان منفی دشت‌ها و افت سطح آب و فرونشست، همه اینها کار جامع و هماهنگی بخش‌ها در صنعت، توسعه شهری و کشاورزی می‌خواهد، اما شرایط نشان داده آبخیزداری می‌تواند به‌شدت این مسائل را کنترل کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، با اشاره به این که زراعت چوب کاملا می‌تواند به عنوان روش جایگزین و تامین نیاز کشور عمل کند، افزود: ۷.۸ میلیون تومان به ازای هر هکتار تسهیلات داده می‌شود. با صنایع چوب هماهنگی شده که قرارداد داشته و خرید تضمینی تدریجی از آنها داشته باشند.

وی ابراز داشت: امسال جهش ۳۰ هزار هکتاری را هدفگذاری کردیم که ۷۰۰ هکتار آن در استان کرمان است.

منصور با بیان این که صنایع بسته‌بندی و فرآوری به اشتغال کمک می‌کند، ادامه داد: اضافه کشت‌هایی که داریم باید تغییر الگوی کشت و زراعت چوب و غیره انجام شود که آب بری کمتر شود.

در ادامه این نشست، استاندار کرمان نیز تقویت تشکل‌های کشاورزی و منابع طبیعی را در راستای اقدامات بدون هزینه اما تاثیرگذار بر حفظ ذخایر طبیعی و افزایش منابع آب زیرزمینی ضروری دانست.

علی زینی‌وند با بیان این که منابع طبیعی رویکرد خوبی داشته و به ویژه در مناطق جنوب‌شرق کشور با رویکرد اجتماعی وارد شده است، بر تقویت تشکل‌ها در استان کرمان تاکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید