Iranian Agriculture News Agency

کشت دانه ی روغنی کاملینا به صورت آزمایشی در سربیشه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه با اشاره به کشت دانه ی روغنی کاملینا درسطح یک هکتار به صورت آزمایشی در شهرستان گفت: کاملینا یا (کتان‌کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده است. دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند و پس از غلات دومین ذخایر غذایی جهانی را تشکیل می‌دهند.

کشت دانه ی روغنی کاملینا به صورت آزمایشی در سربیشه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی بیان داشت: این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده‌خوار دارد.

وی افزود: پتانسیل تولید عملکرد در کاملینا به اثبات رسیده و به‌عنوان گزینه مناسب در تناوب با غلات دانه‌ریز مطرح است. میانگین تولید در کشورهای اروپایی ۲.۵-۲ تن در هکتار بوده و نظر به تاریخچه محدود کشت آن در ایران برداشت از مزارع کاشت شده عملکردی معادل ۱.۵-۱ تن در هکتار را رقم زده است

وی خاطرنشان ساخت :روغن گیاه کاملینا جزو با کیفیت‌ترین روغن‌ها است، این گیاه 40درصد امگا 3 و 20درصد امگا 6 در روغن خود دارد و 95درصد اسیدهای چرب اشباع مفید در روغن آن موجود است. روغن این گیاه علاوه‌بر مصرف خوراکی مصرف دارویی نیز دارد.

مدیر جهادکشاورزی گفت: کنجاله این گیاه نیز می‌تواند به‌عنوان غذایی مناسب برای دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرارگیرد. گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری زمین، آفات و امراض و... بسیار مقاوم است، ضمن اینکه خاصیت ضدسرطانی آن هم به اثبات رسیده است.کشت این دانه ی روغنی در شهرستان سربیشه به صورت آزمایشی در سال زراعی جاری در سطح 1 هکتار انجام گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید