Iranian Agriculture News Agency

استاندار:

اقتصادی‌تر کردن آبخیزداری در کردستان ضروری است

استاندار کردستان گفت: آبخیزداری یکی از مهمترین اقدامات برای حفاظت از منابع آبی و کشاورزی است که باید به سمت اقتصادی شدن بیشتر اجرای آن حرکت کنیم.

 اقتصادی‌تر کردن آبخیزداری در کردستان ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، بهمن مرادنیا استاندار کردستان در بازدید از اراضی زیر حوضه آبخیز کریم‌آباد دهگلان، اظهار کرد: با درختکاری در حاشیه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری می‌توان ضمن ایجاد فضای سبز به اقتصادی شدن بیشتر این طرح‌ها نیز کمک کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دشت قروه و دهگلان از دشت‌های ممنوعه استان است اجرای این طرح‌ها تهدید کمبود آب و از بین رفتن تولید بخش کشاورزی را رفع می‌کند ضمن اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث ایجاد حیات دوباره به دشت‌های استان بویژه در مناطق شرقی است.

استاندار کردستان منابع اختصاصی از جانب رهبر معظم انقلاب برای توسعه این طرح‌ها را نشان دهنده اهمیت این موضوع دانست و افزود: برنامه‌ریزی‌های خوبی در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری استان انجام گرفته هر چند این طرح‌ها کمی دیر اجرایی شد ولی بازدهی آن می‌تواند از افت بیش از حد آب‌های زیرزمینی جلوگیری کرده و به تولید رونق بخشد.

مرادنیا خواستار تداوم روند سریع اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان بویژه در دشت‌های شرقی شد و تاکید کرد: با توجه به بحران کم آبی در دشت‌های شرقی نیاز است این کارها با سرعت دنبال شود.

وی با بیان اینکه حفظ و صیانت از آب و خاک در اولویت برنامه‌های این استان قرار دارد، یادآور شد: اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث ایجاد حیات دوباره به دشت‌های استان به ویژه در مناطق شرقی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم گفت: بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای کردستان از سال ۶۶ تاکنون سالانه یک متر افت آب در منطقه قروه و دهگلان اتفاق افتاده که ۳۶ متر از سال شروع مطالعه را شامل می‌شود و با توجه به شاخص‌های بین المللی میزان برداشت آب در آن از ۳۵ درصد گذشته و خطرناک است.

سعدی نقشبندی با بیان اینکه از سال ۹۵ کار آبخیزداری در کریم آباد دهگلان شروع شده است، افزود: این طرح ۲ سال بعد از آن تسریع شد و با انجام مطالعات  ۱۶ هزار مترمکعبی این حوضه را پوشش دادیم تا خطر سیل را به حداقل رسانده و سطحی به مساحت ۳۰ هکتار برای تغذیه آبخوان‌ها با کاهش سرعت آب، زمینه برای تغذیه آبخوان‌ها فراهم شود.

وی حجم نزولات آسمانی در این منطقه را بیش از ۱۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و یادآور شد: اگر۳۰ درصد  این نزولات هم از آبراه‌ها جاری شود چون نفوذ آب بخاطر شیب کم و کشاورزی بودن دشت زیاد است، ۵۰ میلیون مترمکعب از آن عبور می‌کند و تنها در طول ۵ تا ۶ ماه از سال که آب مناسبی جاری می‌شود، فرصت طلایی مناسبی برای تغذیه آبخوان‌ها از این رواناب‌ها فراهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به احداث ۲۳ بند خاکی در این حوضه اشاره و اضافه کرد: ۸۰ درصد حجم عملیات اجرایی این طرح به پایان رسیده و بخش جزیی آن سال آینده تکمیل می‌شود.

نقشبندی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را پنج میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: در یک دوره آبگیری ۱۱ میلیون مترمکعب آب، از  طریق این آبخیز به سفره‌های زیر زمینی تزریق  می‌شود که آب مورد نیاز یک دوره کشت و معادل برداشت از ۲۰۰ حلقه چاه را تامین می‌کند.

وی تاکید کرد: باید بین تولید، عرضه و مصرف آب در کشاورزی باید مدیریت شود تا آبخیزداری این تعادل را در آبخوان‌ها بتواند همچنان حفظ کند.

استاندار کردستان، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی خاک، از پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری پخش سیلاب میهم و چمقلو شهرستان قروه و حوزه آبخیز کریم‌آباد دهگلان بازدید کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید