Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح‌های حفاظت از خاک در استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در راستای حفاظت از خاک طرح های مختلف حفاظت از خاک از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان اجرا می شود.

اجرای طرح‌های حفاظت از خاک در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، سید حسن میر عماد در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانسی در روز جهانی خاک بر ضرورت حفظ خاک تاکید و  اظهار  کرد: خاک گهواره‌ای برای آب است از این رو حفاظت از خاک نیز امری ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: این استان به لحاظ کویری بودن دارای فرسایش آبی و خاکی است و سالانه شاهد فرسایش حجم زیادی از خاک هستیم.

میرعماد با بیان اینکه متوسط فرسایش خاک در استان سمنان ۱۵ تن در هکتار است افزود: خاک به عنوان بستری برای حفظ آب باید حفظ شود تا بتوانیم به توسعه پایدار برسیم.

وی با بیان اینکه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اقدامات متعددی برای حفاظت از خاک در حال انجام است گفت: اقدامات بیولوژیکی و مکانیکی برای حفظ خاک از سوی این سازمان به طور مستمر انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه حفظ خاک در اراضی کشاورزی بسیار حائز اهمیت است افزود: در این زمینه کشاورزی حفاظتی و کم خاک ورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است که تاکنون ۲۵ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در این استان انجام شده است.

میرعماد از آموزش کشاورزان برای حفاظت از خاک در اراضی شیبدار به عنوان یکی دیگر از اقدامات این سازمان برای حفظ خاک نام برد و گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود که به کشت های چند ساله روی بیاورند تا زمین برای چند سال متوالی نیاز به شخم نداشته باشد و از این رو به کشاورزان در این زمینه آموزش‌های لازم از سوی سازمان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه حفظ ساختمان خاک بسیار حائز اهمیت است افزود: تلاش می شود با آموزش های لازم به بهره برداران بخش کشاورزی استفاده مناسب از کودهای کشاورزی نیز ارائه شود تا به خاک آسیبی وارد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفاظت از خاک طرح تجهیز و نوسازی اراضی و همچنین احداث جاده‌های بین مزارع در استان سمنان است.

میرعماد افزود: از بین بردن پستی و بلندی‌ها و ایجاد شیب های مناسب در قطعات آبیاری تسطیح  اراضی کشاورزی نامیده می شود.

وی به فواید تسطیح اراضی اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح عملیات آبیاری در زمینهای تسطیح شده با سهولت سریع یکنواخت و بهترین نحو انجام می‌شود و از هدررفت آب جلوگیری می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: کاهش زمان آبیاری، کاهش نیروی انسانی موردنیاز، یکنواختی عمق آبیاری و افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد از دیگر فواید تسطیح اراضی کشاورزی است.

میرعماد خاطر نشان کرد: تسطیح اراضی کشاورزی که با مطالعه، نقشه برداری، طراحی تسطیح با توجه به رقوم  نقشه برداری و تهیه نقشه های اجرایی آغاز می شود و عملیات اجرایی آن توسط لیزر صورت می‌گیرد، تسطیح اساسی یا لیزری نام دارد.

وی با بیان اینکه تسطیح نسبی از دیگر انواع تسطیح اراضی است افزود:  اگر انجام تسطیح بدون عملیات نقشه برداری انجام شود و صاف کردن زمین زراعی با دستگاه های مانند اسکریپر وابسته به مهارت راننده باشد تسطیح نسبی نام دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه احداث جاده های بین مزارع و دسترسی به آن امری برای ارتباط بین قطعات زراعی و تسهیل در مکانیزاسیون و عبور و مرور و تردد ها است؛ افزود: 85 درصد هزینه اجرای عملیات تسطیح توسط بخش دولتی و 15, درصد دیگر توسط بهره‌بردار تامین می‌شود و ۱۰۰ درصد اعتبارات جاده بین مزارع دولتی است.

میرعماد با اشاره به اجرای طرح های آب و خاک از محل اعتبارات سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت از اول مهرماه سال ۹۸ تا سی ام شهریور ماه امسال ۳۱۰ هکتار طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیرسدهای مخزنی(تسطیح اساسی)  انجام شده است.

وی به میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این میزان طرح تجهیز و نوسازی اراضی زیر سدهای مخزنی اشاره کرده و گفت: ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای این طرح از محل اعتباری ملی هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به احداث جاده بین مزارع در این استان نیز گفت در همین بازه زمانی حدود ۵۲ و نیم کیلومترجاده بین مزارع با صرف اعتبار ۱۶ میلیارد و صد میلیون ریال از محل اعتباری استانی اجرا شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید