Iranian Agriculture News Agency

رشد 50 درصدی مقابله با تخلفات تغییرغیرمجاز کاربری اراضی در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: خاک و آب از عوامل اصلی و تاثیرگذار در محصولات کشاورزی بوده و در واقع به عنوان بستر تولید بشمار می آیند.

رشد 50 درصدی مقابله با تخلفات تغییرغیرمجاز کاربری اراضی در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در گفتگوی زنده با برنامه سحرلر – چای نبات شبکه سهند که در گرامیداشت هفته خاک و روز جهانی خاک (5 دسامبر مصادف با 15 آذر) انجام شد، ضمن بیان این مطلب افزود: افکار عمومی در خصوص آب متقاعد شده اند که باید از منابع آبی به صورت بهینه استفاده نمائیم ولی متاسفانه موضوع خاک کمتر مورد توجه قرار گرفته است به طوری که لایحه قانون صیانت و حفاظت از خاک که در سال 98 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود بعد از سالها راکد ماندن اخیراً تبدیل به قانون شده که خوشبختانه در این قانون وظایف دستگاههای مختلف در راستای حفاظت از خاک بصورت مشخص تبیین و تعیین شده است.

وی با اشاره به این موضوع که خاک بستر تولید می باشد و بدون خاک منابع آبی معنا و مفهومی ندارند، ادامه داد: اهمیت خاک به مراتب بیشتر از آب می باشد خاکی که در معرض انواع مخاطرات قرار دارد، فرسایش های بادی و آبی و آلودگی های محیط زیست جزو این مخاطرات هستند.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی یکی دیگر از عوامل تخریب منابع خاکی است تغییرکاربری های زمین های زراعی توسط عده ای فرصت طلب و سودجو که صرفاً در راستای تامین منافع مادی خود اقدام به ساخت و ساز اماکن ویلایی و تخریب زمین های کشاورزی می نمایند جزو این موارد بشمار می آیند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص فرسایش های بادی خاک، اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک به غنی نمودن مراتع، بذرپاشی و جنگل کاری اقدام نموده و بستر تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن را فراهم نموده است.

وی، گفت: آلودگی های خاک عمدتاً شامل آلودگی فاضلاب های شهری و صنعتی می شود که متاسفانه بدون توجه به این نکته که این فاضلاب ها موجب از بین رفتن منابع خاکی در جهت استفاده بهینه در امر کشاورزی می شوند در محیط زیست رهاسازی می گردند.

 فتحی، تاکید کرد: شبکه های فاضلاب شهری و صنعتی باید به شکل مجهز باشند و دفع فاضلاب های شهری بطور اصولی و علمی انجام گیرد تا موجب تخریب خاک نشود.

وی گفت: آلودگی خاک از طریق تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی بسیار مهم تر و بیشتر از آلودگی توسط کود و سم است استفاده غلط و نادرست از کودها و سموم شیمیایی باعث تجمع مواد شیمیایی در خاک شده و نهایتاً تخریب و آلودگی خاک را به بار می آورد.

فتحی تصریح کرد: قانون حفظ اراضی زراعی و باغی در راستای حفظ و صیانت از منابع خاکی و اراضی کشاورزی به تصویب رسیده است در این قانون هرگونه تغییرکاربری زمین های کشاورزی غیرقانونی و ممنوع است مگر با اجازه کمیسیون مربوطه که ریاست آن برعهده رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بوده و نمایندگان استانداری، محیط زیست و مسکن و شهرسازی از اعضای آن می باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: تغییرکاربری اراضی زراعی صرفاً در زمین های درجه 4 و 3 می تواند اتفاق بیافتد و اراضی درجه 2 و 1 از این قانون مستثنی هستند طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، دادستان کل استان طی حکمی سازمان جهادکشاورزی را مکلف می کند تا افرادی را که در حال ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی هستند از انجام عمل مجرمانه برحذر و هشدارهای قضایی را به آنان اعلام نماید.

وی افزود: طبق ماده 3 قانون حفظ اراضی زراعی و باغی، مدیریت امور اراضی با تقدیم شکوائیه به دستگاه قضایی استان و صدور حکم توسط قاضی مربوطه، قلع و قمع اماکن غیرمجاز در زمین های کشاورزی را با مشارکت و همکاری نیروی انتظامی انجام می گردد.

 فتحی گفت: خوشبختانه عملکرد 7 ماهه نخست سال 99 سازمان جهادکشاورزی استان با تلاش های بی شائبه مدیریت امور اراضی در راستای صیانت از زمین های زراعی نسبت به کل سال 98 از رشد 50 درصدی برخوردار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: هم استانی های عزیز در صورت مشاهده هرگونه عمل مجرمانه و ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی زراعی و باغی، مراتب را به سامانه تلفنی 131 مدیریت امور اراضی استان گزارش و اطلاع رسانی نمایند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید