Iranian Agriculture News Agency

نوروزی:

توسعه کمی و کیفی باغات با نهال اصلاح شده

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که زیرساخت توسعه باغات، در دسترس بودن نهال مطلوب، سالم و اصلاح شده است گفت: تولید کمی و کیفی نهالهای اصلاح شده می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باغات در استان باشد.

توسعه کمی و کیفی باغات با نهال اصلاح شده

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه کمیته فنی نهال استان که به صورت وبینار با موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برگزار شد اظهار کرد: این جلسه با هدف بررسی روند تولید نهال و مسائل و مشکلات آن در استان برگزار شده است.

وی افزود: خوزستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور بوده و در زمینه تولید انواع محصول زراعی و باغی به عنوان یک استان پیشرو شناخته شده است.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: استان خوزستان از ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی در زمینه باغبانی برخوردار بوده و با توجه به شرایط اقلیمی و وجود منابع آبی مناسب در استان توسعه باغات در اراضی شیبدار اهمیت خاصی دارد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تولید یک میلیون اصله نهال در استان اشاره و بیان کرد: ۳۰ درصد از این میزان نهال تولید شده در استان دارای مجوز بوده و ۵۰ درصد نیز پاجوش نخل خرما را تشکیل می‌دهد.

نوروزی با بیان این مطلب که در مناطق مختلف استان به گونه‌های مختلف نهال نیاز است اظهار کرد: نهالها در استان بر اساس نیاز مناطق مختلف تولید می‌شود.

وی ضمن اشاره به صادرات نهال در استان گفت: در حال حاضر صادرات نهال وجود ندارد و امیدواریم که با راه‌اندازی پایانه صادراتی به عنوان یکی از نیازهای استان بتوانیم به صادرات نهال در استان دست یابیم.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان داشت: از جمله طرح‌های مهمی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت می‌توان به طرح باغ مادری مرکز تحقیقات صفی‌آباد و طرح تولید پاجوش شناسنامه‌دار خرما در گلدان اشاره کرد که در صورت تایید این طرح‌ها توسط کمیته فنی نهال استان، شاهد توسعه باغات سالم و مطلوب، توسعه نهالستانها، توسعه و تولید نهالهای شناسنامه‌دار و کیفی سازی باغات استان خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر ۸۹ نهالستان مثمر و غیر مثمر در استان فعالیت میکنند که از این تعداد ۱۸ نهالستان دارای مجوز و ۷۱ نهالستان بدون مجوز که تولید کننده نهال درختان غیر مثمر هستند.

نوروزی بیان داشت: در سال جاری  ۹۵۱ هزار و ۳۰۰ اصله نهال در استان تولید شد که ۴۵۱ هزار و ۳۰۰ اصله انواع نهال و ۵۰۰ هزار اصله پاجوش نخل خرما بوده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تقویت تشکلهای تولید نهال، پرداخت تسهیلات کم بهره و تامین زیر ساختهای لازم به عنوان ابزار تشویقی، افزایش میزان کنترل بر نهالستانها و برگزاری دوره‌های آموزشی را از جمله موارد پیشنهادی برای بالا بردن تولید نهال در استان برشمرد.

نوروزی در خاتمه یکی از راه‌های برون رفت از معضل بیکاری و ایجاد اشتغال را توسعه باغات عنوان و بیان کرد: زیر ساخت توسعه باغات، در دسترس بودن نهال مطلوب، سالم و اصلاح شده است و تولید کمی و‌کیفی نهالهای اصلاح شده می‌تواند زمینه‌ساز توسعه باغات در استان باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید