Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

نقش اینترنت اشیا در کشاورزی و دامپروری

ایده‌های نوآورانه و پیشرفت‌های تکنولوژی به صنعت کشاورزی و دامپروری کمک می‌کند تا تولید افزایش و تخصیص منابع به آن بهینه باشد. در دنیای امروز برای تولید محصولات کشاورزی بیشتر با هزینه‌های پایین‌تر و مصرف بهینه منابع از اینترنت اشیا استفاده می‌شود.

نقش اینترنت اشیا در کشاورزی و دامپروری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، اینترنت اشیا از راه‌اندازی یک راهکار هوشمند و جامع در کشاورزی و دامپروری تا تولید یک سنسور خاص برای بازار هدف می تواند ایفای نقش کند.

بر اساس گزارشات متعدد از منابع علمی در چند سال آینده شاهد استفاده روزافزون این دست تکنولوژی‌ها و تکنولوژی‌های دیگری در زمینه کشاورزی و دامپروری هوشمند خواهیم بود. در واقع استقرار دستگاه‌های اینترنت اشیا در دنیای کشاورزی منجر به رشد قابل توجه و چشمگیری در فرآورده‌های و تولید محصولات  زراعی  و دامی منجر شود.

کشاورزی هوشمند، یک صنعت فناورانه‌ی هوشمند و با سرمایه‌گذاری‌های سنگین است که سعی دارد در حجم زیاد و به شکل پایدار و با کم‌ترین دورریز، غذا تولید کند. در واقع کشاورزی هوشمند استفاده‌ی آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در کشاورزی است. کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی، تنها بخشی از کشاورزی هوشمند است.

نماینده سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه فن‌آوری وبازاریابی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد گفت: استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا می‌تواند در آینده‌ای نه‌چندان دور، زندگی‌  انسان‌ها را دست خوش تغییر کند.

یاسر رحیمیان افزود: صنایع پیشرفته وسایل حمل‌ونقل متصل بهم و شهرهای هوشمند، همگی بخش‌هایی از اینترنت اشیا هستند که در کشاورزی و دامداری نیز کاربرد های مهمی دارد.

وی گفت: با استفاده از کشاورزی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، سیستمی برای نظارت کردن بر اراضی کشاورزی و واحد های دامپروری را در اختیار خواهیم داشت. این سیستم، اطلاعات یکپارچه‌ای با استفاده از انواع سنسورها (نور، رطوبت هوا، رطوبت هوا، دما و ....) در اختیار کاربر قرار می‌دهد و سیستم آبیاری مزرعه را نیز اتوماتیک می‌کند.

رحیمیان توضیح داد :کشاورزان می‌توانند وضعیت مزرعه ،گلخانه را در هر کجای دنیا که باشند رصد کنند. سیستم‌های کشاورزی مبتنی بر اینترنت اشیا، علاوه بر کاربرد در روش‌های کشاورزی سنتی و در مقیاس بزرگ قابل استفاده در مزرعه‌های کوچک خانگی و حتی در روش‌های کشاورزی ارگانیک و مدرن است.

 وی ادامه داد: کاربرد کشاورزی و دامداری هوشمند مبتنی بر  اینترنت اشیا در واقع بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر‌ شده است. کنترل ماشین‌های کشاورزی (و حتی اتوماسیون آن‌ها) کاربرد پهپادها در کشاورزی هوشمند  و نظارت بر وضعیت اقلیمی، مدیریت محصول، سیستم های مدیریت پایانه‌ای اراضی و مدیریت فارم‌های دام و طیور، از کاربردهای دیگر اینترنت اشیا در کشاورزی هوشمند هستند.

یاسر رحیمیان اضافه کرد: اینترنت اشیا، نه تنها در زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد، بلکه در پرورش دام نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. تجهیزات اینترنت اشیا، به بدن دام (گاو، گوسفند و …) متصل می‌شوند و وضعیت سلامتی و رشد آن‌ها را بررسی می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید