Iranian Agriculture News Agency

استفاده از روشی نوین برای پرورش نهال موز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه گفت: تنها واحد تولید کننده‌ی نهال موز به روش کشت بافت در استان اصفهان ، ماهانه ۲۵ هزار نهال تولید می‌کند.

استفاده از روشی نوین برای پرورش نهال موز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه با بیان اینکه این واحد تولیدی شامل آزمایشگاه و گلخانه است، گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نهال در این واحد کشاورزی تولید می‌شود و برای کاشت در اختیار کشاورزان سیستان و بلوچستان قرار می‌گیرد.

سید کسری بابایی افزود: کاشت یک هکتار از نهال‌های تولید شده به این روش، با رعایت کامل اصول مدیریت زراعی، تا سه برابر افزایش تولید نسبت به روش‌های سنتی همراه دارد.

اصغر هدایت فرماندار شهرستان مبارکه هم با بیان اینکه این مجموعه در نظر دارد علاوه بر تولید دو نوع نهال موز، سه رقم موز جدید با توجه به اقلیم و شرایط کشت استان سیستان و بلوچستان به تولیدات خود اضافه کند، گفت: در این راه نیازمند همراهی بخش تحقیقات جهاد کشاورزی، برای شناسایی نوع گونه‌ی نهال مورد نیاز مناطق گرمسیری هستیم.

خانم ایرانپور کارشناس جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه در خصوص مزایای استفاده از روش کشت بافت گفت: گیاهچه‌هایی که با این روش و در آزمایشگاه تولید می شوند، در مقایسه با کشت پاجوش، از نظر ژنتیکی بسیار شبیه پایه مادری هستند و در مدت دو ماه تعداد زیادی گیاهچه ازآن‌ها تولید می‌شود.

با اجرای طرح توسعه این گلخانه میزان تولید به ۸۰۰ هزار نهال افزایش پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید