Iranian Agriculture News Agency

اکبری تاکید کرد:

ضرورت ایجاد ردیف مستقل برای خاک در قانون بودجه کشور

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه بحث خاک در قانون بودجه کشور ردیف مستقل ندارد، یادآور شد: این در حالیست که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع خاک از آب مهم‌تر است و اگر نتوانیم خاک را مدیریت کنیم به طور قطع آب، مدیریت‌پذیر نخواهد شد.

ضرورت ایجاد ردیف مستقل برای خاک در قانون بودجه کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران ضمن تبریک این روز به بهره برداران و کشاورزان، گفت: سال گذشته دفتر خاک در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به صورت غیررسمی با ابلاغ وزیر وقت تشکیل شد و با دستور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دفتر خاک امسال رسمیت یافت و ساختار تشکیلاتی آن شامل چند گروه تخصصی نیز شکل گرفته است.

اکبری با تاکید بر اینکه بحث خاک در قانون بودجه کشور ردیف مستقل ندارد، یادآور شد: این در حالیست که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری موضوع خاک از آب مهم‌تر است و اگر نتوانیم خاک را مدیریت کنیم به طور قطع آب، مدیریت‌پذیر نخواهد شد.

اکبری یادآور شد: با وجود شیوع ویروس کووید-19، در اجرای مصوبه قانون حفاظت خاک برنامه اجرایی این قانون با حضور کارشناسان صاحب نظران و دانشمندان بخش خاک کشور و به کمک سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت و درمان تدوین شده و در حال حاضر در حوزه حقوقی قرار دارد که به زودی به دولت تقدیم می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: پیش بینی می شود که لایحه حفاظت از خاک در ماه آینده به تصویب برسد، این مهم سبب می شود تا آیین نامه در سطوح مختلف و تمام استان‌ها عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: پیشنهاد دادیم با استفاده از ماده ۲۳ قانون بودجه،  ردیفی برای بخش خاک، افزایش توان حاصلخیزی خاک‌های کشور و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر و افزایش مواد آلی خاک پیگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ما در بحث اصلاح خاک، عملیات زهکشی و دانش آن یکی از کشورهای پیشرو در دنیاست، گفت: در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ هزار هکتار عملیات زهکشی برای اصلاح خاک در استان های خوزستان، گلستان، فارس و دیگر نقاط کشور صورت گرفته است.

وی افزود: از مجموع ۱۸ میلیون هکتار اراضی بخش کشاورزی ۱.۳ میلیون هکتار فاقد محدودیت است و بیش از چهار میلیون هکتار دارای محدودیت شوری و قلیایی است که به طور حتم اجرای عملیات زهکشی حائز اهمیت است.

اکبری یادآور شد: یکی از بزرگترین پروژه های ـآب و خاک کشور در سطح ۲۸۰ هزار هکتار در استان گلستان اجرایی شده که ۸۰ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و  برای ۳۵ هزار هکتار اسناد مناقصه آماده شده است.

معاون امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۱۰ و ۱۲ تأمین‌شده است، گفت: به دلیل شوری خاک در این منطقه، پیش‌ از این، میزان برداشت در اراضی دیم حدود ۸۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بود که اکنون در مناطق اجرای عملیات زهکشی رکورد ما به بیش از چهار تن در هکتار و میانگین به ۲.۵ تن در هکتار رسیده و سبب پایداری تولید در این استان شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید