Iranian Agriculture News Agency

روز جهانی خاک فرصتی برای معرفی نقش و جایگاه خاک به جامعه است

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه روز جهانی خاک ۱۷ آذرماه جاری با شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» برگزار خواهد شد گفت: برپایی مستمر و مطلوب روز جهانی خاک در سالیان گذشته اثرات مثبت و خوبی در توجه به مساله خاک در زمینه ملی و نیز بین‌المللی داشته است.

روز جهانی خاک فرصتی برای معرفی نقش و جایگاه خاک  به جامعه است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی،  محمد صبور بیلندی تصریح کرد: آب مایه حیات است اما خاک اصل حیات است ،با توجه به اهمیت نقش ماده آلی خاک در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و رابطه آن با افزایش بهره وری آب کشاورزی ضرورت دارد این موضوع با مشارکت همه بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی در قالب طرح کلان ملی در اولویت کاری قرار گیرد.

وی در ادامه به بحث پوشش گیاهی در حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش اشاره نمود و گفت؛ فرساش یکی از عوامل تهدید خاک است و در استان ما فرسایش خاک وجود دارد که نیازمند اقدامات پیشگیرانه است.وی قطع درختان وبوته کنی در مراتع ، شخم های مکرر بخصوص در اراضی غیر مستعد دیمکاری ، عدم نگه داری بقایای گیاهی و ...  را از عوامل فرسایش خاک برشمرد.

صبور اظهار داشت:برای تولید هر یک سانتیمتر خاک 300 سال زمان نیاز است اما تخریب خاک به سرعت در حال پیشرفت است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی تغییر رویکرد و نگرش در مواجهه با خاک را یکی از راهکارهای حل  چالش های بخش کشاورزی دانست و افزود: لازم است در زمینه بهره برداری از خاک، رویکرد جامعه کشاورزی به گونه ای تغییر کند که همه فعالان این بخش از بهره بردار زمین های کشاورزی تا کارشناسان پهنه و پیمانکار و مشاوران و مسئولان بخش های اجرایی همه و همه به این اشتراک نظر برسند که هیچ تصمیمی را جز با درنظر گرفتن ملاحظات حفاظت از خاک و پیش بینی تاثیرات آن بر روی خاک اتخاذ نکنند.  

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی با اشاره به این که به خطر افتادن امنیت غذایی کشور  از عواقب بی توجهی به حفاظت از خاک است بیان داشت: همه دست اندرکاران حوزه کشاورزی باید به عواقب تصمیمات خود  بر روی خاک بیندیشند و این را بدانیم ما نباید برای تامین غذای خود بیش از این به خاک فشار بیاوریم ، بلکه لازم است با بهبود خاکها به بهره وری مورد نظر دست پیدا کنیم.

صبور با اشاره به این که همه ارکان بخش کشاورزی  به طور عموم همه شهروندان در موضوع صیانت از خاک مسوول هستند، تاکید کرد: بر همه ارکان بخش کشاورزی وهمه اقشاربخصوص کشاورزان عزیز لازم است خود را در قبال حفاظت از خاک مسوول بدانند و حفاظت از خاک را به یک یا چند معاونت و سازمان، محدود نکنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید