Iranian Agriculture News Agency

حرکت در مسیر کشاورزی حفاظتی با حفظ خاک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: روز جهانی خاک بهترین فرصت برای آگاه سازی مردم و کشاورزان از تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی از بین برنده خاک می باشد.

حرکت در مسیر کشاورزی حفاظتی با حفظ خاک

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در گفتگو با برنامه رادیویی کندیمیز رادیو تبریز با توصیف اهمیت خاک و اینکه ارزش خاک از آب کمتر نیست گفت: خاک منشأ تامین مواد غذایی بوده و اگر خاک مناسب برای تولید مواد غذایی نداشته باشیم در مصرف بهینه آب مشکل خواهیم داشت چرا که خاک بستر نگهداری آب است و این دو کنار هم مکمل اصلی تولید مواد غذایی هستند.

وی با بیان اینکه خاک همواره در معرض تهدید قرار داشته و بنابراین هفته خاک به این منظور نام گذاری شده که با اجرای برنامه هایی کشاورزان و حوزه هایی که با خاک ارتباط دارند بیشتر با اهمیت و وضعیت خاک آشنا شوند ادامه داد: خوشبختانه در این ارتباط برنامه هایی با هماهنگی دانشگاه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و دستگاه های زیربط و مدیران شهرستان و استانی سازمان جهاد کشاورزی تدارک دیده شده است که در نهایت به شناخت اهمیت بیشتر خاک منجر شده و توصیه های کارشناسان باعث حفظ ارزش خاک خواهد شد.

 فتحی با بیان اینکه برای تولید یک سانتیمتر خاک سالها زمان نیاز است(تشکیل هر سانتی متر خاک به ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد) ولی برای تخریب یک متر خاک یک ساعت، به اهمیت خاک و اتفاقاتی که خاک را تهدید می کند پرداخت و گفت: خاک در معرض انواع تهدید ها قرار دارد که این تهدیدها می تواند طبیعی یا انسانی باشد.

وی با بیان اینکه تهدیدهای طبیعی خاک،  سیل، باد و عامل انسانی می تواند باشد ادامه داد: از علت های مهم تشدید فرسایش خاک می توان به استفاده از روشهای نامناسب کشت مانند شخم عمیق، آتش زدن بقایای کشاورزی، چرای بی رویه دام ها، خشکسالی، کاهش پوشش گیاهی و وقوع سیلاب ها نام برد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عواقب شخم زدن اراضی شیبدار اشاره نمود و گفت: در صورت بروز کوچک ترین سیل ، خاک و محصول هر دو با هم از بین خواهند رفت.

وی یا اشاره به تخریب اراضی کشاورزی توسط انسان گفت: یکی دیگر از عوامل غیر طبیعی خود انسانها هستند که با تغییر کاربری اراضی کشاورزی خاک منطقه را از بین می برند و نتیجه این اتفاقات کاهش محصولات کشاورزی و مواد غذایی به دلیل کاهش خاک حاصلخیز کشاورزی است.

 فتحی تاکید کرد: البته مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان با افرادی که با تغییر کاربری زمین های کشاورزی باعث از بین رفتن خاک حاصلخیز می شوند برخورد کرده و این زمین ها را پس می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خطاب  به کشاورزان عزیز استان گفت: با کارشناسان حوزه خاک در راستای غنی سازی خاک همکاری کنند تا برای تولید محصول بیشتر و با کیفیت تر خاک حاصلخیز وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه حرکت در مسیر کشاورزی حفاظتی زمینه ساز حفظ خاک است گفت: نسل های بعد برای زندگی و تولید مواد غذایی به خاک غنی و حاصلخیز نیاز دارند و امروز باید در حد مورد نیاز استفاده شود و با برگزاری برنامه هایی مثل روز جهانی خاک مردم و کشاورزان را از تهدید های طبیعی و غیر طبیعی آگاه کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید