Iranian Agriculture News Agency

توسعه 8 هزار و 200 هکتاری باغات در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تعریف 28 طرح توسعه باغات در استان اظهار داشت : ۲۸ طرح توسعه‌ای با اشتغال نزدیک به ۵۰۰۰ نفر در سطح زیر کشت ۸۲۰۰ هکتار تعریف شده است که این طرح‌ها ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

توسعه 8 هزار و 200 هکتاری باغات در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در جمع خبرنگاران استان گفت : یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از محصولات تولیدی استان مربوط به بخش زراعت و باغی است، در سال زراعی گذشته ۱۳۰ هزار تن  گندم، ۴۳ هزار تن جو و ۴۵۲ هزار تن انواع علوفه تولید شد، همچنین در سال‌جاری ۲۳ هزار تن حبوبات و ۶۰ هزار تن چغندر برداشت داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در بحث زراعت اولین هدف افزایش ضریب خوداتکایی در محصولاتی مانند غلات و دانه‌های روغنی است، عنوان کرد: در شهریور و مهرماه امسال ۸۰۰ هکتار کلزا کشت شده است و پیش‌بینی برداشت این محصول ۱۵۰۰ تن است.

برزگر افزود: حدود ۸۵ درصد روغن کشور وارداتی است، برای کاهش وابستگی در حوزه شکر  و روغن توسعه سطح زیر کشت چغندر و دانه‌های روغنی و خرید تضمینی محصول در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  با اشاره به اینکه در بخش زارعت استان سالانه ۹۴۰ هزار تن محصول تولید می‌شود، گفت: ارزش ریالی این تولیدات حدود ۲۳ درصد درآمدهای بخش‌ کشاورزی استان است، باید ارزش افزوده تولید در این بخش افزایش و حداقل به ۲۵ درصد برسد.

وی با بیان اینکه برای بالا بردن ارزش افزوده محصولات کشاورزی در بخش زراعت باید به صنایع جانبی و حوزه بازرگانی توجه شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در چهارمحال و بختیاری به این موضوعات توجه جدی صورت نگرفته است و ضعیف عمل کردیم.

برزگر با اشاره به اینکه برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و کاهش ضایعات نیازمند یکسری اقدامات مانند بسته‌بندی و انبارداری مناسب هستیم، بیان کرد: متاسفانه عمده محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار به صورت فله‌ای و چند واسطه عرضه و این مسئله موجب افزایش ضایعات و قیمت محصول می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه راندمان آبیاری در اروپا بالای ۹۰ درصد است، اظهار کرد: در کشور این عدد ۴۰ درصد و در استان حدود ۵۸ درصد است، برای افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در آب باید در این حوزه اقدامات جدی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: ۳.۵ درصد خاک مرغوب کشور در حریم شهرها و روستاها قرار دارد، در چهارمحال و بختیاری برای توسعه شهرها و روستاها ۶۰۰۰ هکتار از اراضی مرغوب کشاورزی به این مسئله اختصاص یافت و قطعا در آینده نیز رخ می‌دهد و در حال حاضر نیز توسعه کشاورزی در دشت‌ها امکان‌پذیر نیست و باید به سمت احداث شهرک‌های کشاورزی برویم.

برزگر با بیان اینکه ضریب توسعه مکانیزاسیون در چهارمحال و بختیاری معادل ۱.۶۷ اسب بخار در هکتار است، عنوان کرد: باید این ضریب به دو برسد، در شش ماه ابتدایی سال ۱۳۷ تراکتور در بین کشاورزان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای کشاورزی پیشرو باید هسته‌های بذرها در استان شکل بگیرد و حداقل ۳۰ درصد بذرهای توزیعی در بین کشاورزان بذر سالم و اصلاح شده باشد، برای تولید و تکثیر این نوع بذر و همچنین احداث بانک نشا برای کاهش مصرف آب و ... آمادگی جذب سرمایه‌گذار وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید