Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌های هفته بزرگداشت خاک در استان آذربایجان شرقی اعلام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی گفت: حفاظت از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مراتع استان تنها با یاری مردم امکان پذیر خواهد بود.

برنامه‌های هفته بزرگداشت خاک در استان آذربایجان شرقی اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رحیم مهردادی کجابادی در جلسه کمیته برگزاری هفته خاک در استان آذربایجان شرقی ضمن قدردانی از فعالیت کلیه بخش‌های حفاظت از آب و خاک استان در راستای حفاظت از منابع آبی و خاکی، اظهار کرد: روز پنجم دسامبر مصادف با 15 آذرماه، به عنوان روز جهانی خاک با هدف افزایش آگاهی برای اهمیت و حفظ سلامتی اکوسیستم‌ها و رفاه بشریت با پرداختن به چالش‌های مدیریت آب و خاک است که روز به روز با آن روبه رو هستیم، نامگذاری شده است که شعار امسال این روز تحت عنوان "زنده نگه داشتن و حفاظت از تنوع زیستی خاک" مطرح می‌شود.

وی با بیان این‌که روز جهانی خاک، فرصتی برای توجه بیشتر به اهمیت سلامت و حمایت از خاک برای مدیریت پایدار منابع خاکی است، گفت: در این راستا امسال کمیته‌ای در هر یک از استان‌های کشور به منظور پیگیری مسائل مربوط به حفاظت از خاک تشکیل شده که این کمیته در آذربایجان شرقی، با ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان و با حضور کلیه روسای دانشگاه‌های سراسر استان، مدیرکل صدا و سیمای استان، مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان و مدیران امور اراضی آب و خاک استان و با دبیر اجرایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اولین جلسه خود را برگزار نموده است .

وی افزود: در روز 17 آذرماه نیز وبینار سراسری با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار خواهد شد و پروژه‌های مربوط به حفاظت خاک و عملیات بیولوژیک خاک کشور نیز به صورت نمادین بهره برداری خواهد شد.

مهردادی در خصوص پروژه‌های آبخیزداری استان در راستای حفاظت از خاک، اظهار کرد: براساس بیانات مقام معظم انقلاب در سال 97، به جهت جلوگیری از فرسایش خاک به عنوان یکی از منابع پایه تولید و نقش مهم آن در تامین امنیت غذایی و زیستی، از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری اعتبار تخصیص می‌یابد که استان نیز از آن مستثنی نبوده است.

وی ادامه داد: درسال 97 عملیات بر روی 152 سازه آبخیزداری استان در 19شهرستان در قالب 36 پروژه آغاز شد که تعدادی از این پروژه‌ها، سازه‌های سنواتی بود که توسط مدیریت آبخیزداری جهادسازندگی کارشده بود که در این سال اقدام به ساماندهی و اصلاح شده است و باقی نیز به صورت پروژه جدید با اعتبار 16 میلیارد و500 میلیون تومان آغاز شده است.

وی افزود: در سال 98 نیز با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، عملیات 92 سازه در قالب 50 پروژه در 19 شهرستان با هزینه 38 میلیارد تومان آغاز شده و در سالجاری نیز 42 سازه با اعتبار 18 میلیارد و 700 میلیون تومان در ادامه پروژه‌های سنوات قبل و مطالعات جدید در قالب 13 پروژه عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که وظیفه این اداره در جهت حفاظت از خاک انجام پروژه‌هایی برای تثبیت خاک و جلوگیری از شن‌ها و نمکزارهای روان است، گفت: این اداره کل در سطح ۳۱ هزار و ۷۲۵ هکتار در سه شهرستان آذرشهر، عجب شیر و بناب اقدام به قرق و حفاظت کرده و در سطح 3825 هکتار اقدام به مراقبت و آبیاری گونه‌ها و نهال‌های کاشت شده، احداث بادشکن غیرزنده در سطح ۴۰ کیلومتر نیز اقدام کرده است؛ هم‌چنین ۳۴۵ تن علوفه در راستای حفاظت مرتعی بین دامداران استان توزیع شده است.

وی متذکر شد: در صورت تحقق اعتبار موردنظر در سالجاری، از شهرستان شبستر تا شهرستان ملکان شروع به مطالعات جدید و بروزرسانی اطلاعات بر روی طرح دریاچه ارومیه خواهیم کرد.

وی در خصوص پروژه سازه آبخیزداری استان، گفت: معمولا در راستای جلوگیری از فرسایش خاک، رواناب و سیل‌ در مناطق مختلف توسط پیمانکاران و اکیپ کارشناسی اقدام به مطالعه کرده و پس از بررسی در کمیته فنی اداره کل و معاونت تخصصی سازمان‌های جنگلداری در محل مورد نظر اقدام به ساخت سازه می‌شود؛ سازه‌هایی که در سال ۹۷ در مناطق مختلف استان ساخته شده بود، موفقیت بالایی در جلوگیری از سیل در سال ۹۸ کسب کرد.

مهردادی متذکر شد: اقدامات اداره کل منابع طبیعی، اقدامات حفاظت سلبی است و برای این‌که بتوانیم آینده آب و خاک، پوشش گیاهی و جنگل و مرتع استان را حفظ کنیم نیازمند همکاری و همرامی مردم هستیم و حفاظت از دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های مراتع استان تنها با یاری مردم امکان پذیر خواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید