Iranian Agriculture News Agency

اتمام عملیات کنترل فارو به مساحت 50 هکتار از مراتع روستایی حوضه آبخیزداری ارمیان

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی گفت: عملیات کنترل فارو به مساحت 50 هکتار از مراتع روستایی ارمیان از حوضه آبخیزداری ارمیان به پایان رسیده است.

اتمام عملیات کنترل فارو به مساحت 50 هکتار از مراتع روستایی حوضه آبخیزداری ارمیان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، محمدعلی رضایی اظهار کرد: این اقدام در راستای سیاست‌های بهبود و اصلاح و توسعه پوشش گیاهی در مراتع صورت گرفته است. این طرح به مبلغ 240 میلیون ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی است که از سوی پیمانکار به پایان رسیده است.

وی افزود: در این طرح از بذر گونه های گیاهی درمنه دشتی، سالسولا استفاده شده که علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی دامداران و بهره‌برداران، موجب ذخیره مؤثرتر نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش و تخریب عرصه‌های طبیعی خواهد شد.

رضایی اضافه کرد: با توجه به نقش و اهمیت حفظ مراتع و پوشش گیاهی در جلوگیری از فرسایش خاک لذا این قبیل طرح‌ها به‌صورت جدی در منابع طبیعی پیگیری می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی بابیان اینکه احیای مراتع در دستور کار است، اظهار کرد: این پروژه با ایجاد شیار یا چاله حوله کردن سطح زمین به نفوذ آب در زمین کمک می کند. اجرایی این عملیات در مناطقی مفید است که بارندگی 100 تا 200 میلیمتر است و منطقه مورد نظر نبایستی دارای خاکهای دارای خاکهای سبک و شنی باشد. نوع عملیات مکانیکی با توجه به منطقه و وضعیت خاک و شیب منطقه انتخاب می‌شود.

وی افزود: عرصه مراتع به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی به شمار می‌رود که تامین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میامی با اشاره به عملیات اصلاحی در مراتع، اضافه کرد: با توجه به افزایش جمعیت در کشور به‌ویژه طی سه دهه اخیر باعث فشار فزآینده بر منابع موجود شده که این مسائل عرصه مراتع را دچار آسیب و تخریب فراوان کرده و از این‌رو اجرای طرح‌های اصلاح و مدیریت مراتع به منظور حفظ منابع موجود و احیاء عرصه‌های تخریب‌شده امری ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید