Iranian Agriculture News Agency

کاهش اثرات زیان بار سموم با تولید محصول گواهی شده

رئیس دفتر محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : فاجعه بوپال نمونه ای مصیبت بار از آلایندگی های سموم شیمیایی است که قربانیان آن تا امروز رنج می برند و توسعه محصولات گواهی شده از راه کارهای کاهش اثرات زیان بار سموم شیمیایی است.

کاهش اثرات زیان بار سموم با تولید محصول گواهی شده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد مهدی غیاثی با اشاره به واقعه سوم دسامبر که سالگرد بدترین فاجعه شیمیایی در زمان صلح در تاریخ است، تصریح کرد: در سال 1984 در این روز، 27 تُن گاز کشنده از کارخانه سموم دفع آفات شرکت آمریکایی Union Carbide در بوپال هند نشت کرد که بلافاصله هزاران نفر کشته و نیم میلیون نفر مسموم شدند.

وی با اشاره به اینکه فاجعه بوپال نمونه ای مصیبت بار از آلایندگی های سموم شیمیایی است که قربانیان آن تا امروز رنج می برند، افزود: سالها است که جهانیان با درس گرفتن از آن رخداد کوشیده اند تا تلاش خود را برای ساختن جهانی بدون سم به کار گیرند چرا که علاوه بر موارد حاد مسمومیت با سموم، اثرات مزمن طولانی مدت آن مانند سرطان ها، نازایی، اثرات مختل کننده غدد درون ریز و همچنین آثار مخرب آن بر محیط زیست نگران کننده است.

غیاثی با بیان اینکه اگرچه آمارها نشان دهنده کمتر بودن میانگین مصرف سم در ایران در مقایسه با میانگین جهانی است، ابراز کرد: مشکل بیشتر در نحوه مصرف و زمان نامناسب نهفته است از این رو تولید محصولات گواهی شده به عنوان یکی از راه‌های برون‌رفت از این معظل است.

به گفته وی؛ در تولید محصولات گواهی شده با استفاده از روش‌های غیرشیمیایی و منطبق با محیط زیست و مصرف بهینه نهاده های شیمیایی به‌ویژه در محصولاتی که مصرف تازه‌خوری دارند، می‌توان خطرات ناشی از مصرف مواد شیمیایی و سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی را بر مصرف‌کننده، تولیدکننده و محیط‌زیست کاهش داد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: در راستای تولید محصولات گواهی شده در سال جاری بهره برداران بخش کشاورزی موفق به اخذ  19 گواهی استاندارد تشویقی و 49 نشان استانی ICM با تولید 11200 تن محصول عاری از باقیمانده سموم، نیترات و سایر آلاینده ها شدند.

غیاثی تاکید کرد: تامین غذای سالم در گرو تولید هدفمند و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و استانداردسازی آن است که در نهایت منجر به ارتقاء سلامت جامعه و محیط زیست می شود و  این مهم باید بیشتر مورد توجه آحاد جامعه در زمینه استفاده و توجه بیشتر به محصولات گواهی شده و مسئولین امر در راستای تخصیص اعتبار و ردیف بودجه ای خاص به این موضوع قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید