Iranian Agriculture News Agency

توسعه بسته افزایش عملکرد گندم در استان فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در حال حاضر متوسط عملکرد گندم استان فارس حدود ۴.۸ تن در هکتار است که با اجرایی شدن بسته افزایش عملکرد گندم در فرآیندی پنج ساله انتظار می رود این میزان به به بالاتر از ۶ تن در هکتار برسد.

توسعه بسته افزایش عملکرد گندم در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان با اشاره به اینکه از دو سال پیش طرحی به نام طرح افزایش عملکرد گندم و بهره‌وری نظام های زراعی گندم بنیان در استان فارس اجرا می شود، تصریح کرد: این طرح در سال اول در 8 شهرستان اجرا شد و امسال برنامه ابلاغی در عرصه ای معادل ۵۰ هزار هکتار بود که برای دستیابی سریع تر به هدف سعی شد این طرح در کل استان اجرا شود.

وی با بیان اینکه پایه و اساس این طرح، کشاورزی حفاظتی است؛ افزود: توسعه کشاورزی حفاظتی به حاصلخیزی خاک و افزایش بهره‌وری آب کمک می کند،

او می گوید: در رابطه با کشاورزی حفاظتی سه اصل رعایت تناوب زراعی، حفظ بقایا و بی خاک ورزی و یا عدم شخم و عملیات خاک ورزی اولیه اجرا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه طبق برنامه ابلاغی از وزارتخانه مقرر شد در سال زراعی جاری ۴۲۰ هزار هکتار گندم کشت شود، تصریح کرد: کاشت 270 هزار هکتار گندم آبی و 150 هزار هکتار گندم دیم در دستور کار قرار دارد.

پژمان افزود: با توجه به اقداماتی که در زمینه تامین نهاده ها، تامین بذر مطلوب به علاوه توسعه مکانیزاسیون انجام شده است، انتظار می رود امسال حدود 1.5 میلیون تن گندم از مزارع کشت شده برداشت شود.

به گفته وی؛ در حال حاضر قریب به ۶۰ درصد از سطح زیر کشت گندم آبی و حدود ۵۷  درصد از گندم دیم کاشته شده است.

35 درصد از پایه تولید را بذر تشکیل می دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سه نهاده اصلی بذر، کود و آفت کش در مجموع ۷۵ درصد بر افزایش عملکرد و تولید موثر هستند، افزود: بذر سالم و مرغوب حداقل ۳۰ تا ۳۵ از پایه تولید و عملکرد را تشکیل می دهد.

پژمان؛ گریزی به سابقه طولانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در معرفی ارقام متعدد زد و افزود: در سال جاری حدود ۱۸ رقم گندم آبی و دیم در عرصه‌های مختلف کشت می شود و دست کشاورزان برای  انتخاب رقم باز است.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه همه این ارقام عملکرد های خیلی خوبی دارند، اظهار کرد: ارقام آبی عمدتاً پتانسیل تولید بالای ۸ تن را دارند و اگر در کنار این پتانسیل اقدامات دیگری انجام شود، افزایش عملکرد را داریم.

این مقام مسئول از اقدامات موثر در افزایش عملکرد گندم را تغییر آرایش کشت از سیستم فلت یا مسطح به روی پشته های عریض و بلند ۷۵ سانتی متری دانست و گفت: صرفه جویی 35 درصدی در مصرف آب و کاهش میزان بذر، ضایعات و هزینه ها از مزایای این نوع کشت است.

او؛ با اشاره به اینکه تغذیه تلفیقی با استفاده از قارچ و ریز مغذی ها نیز از جمله اقدامات موثر در افزایش عملکرد گندم در دو سال اخیر بوده است، بیان کرد: حدود 85 درصد از عملکرد گندم به سلامت چهار برگ زیر خوشه بستگی دارد که ترکیبات قارچ کش باعث می شود برگ سالم بماند و ترکیبات ریز مغذی که همزمان با رشد گیاه استفاده شود به صورت طبیعی در داخل دانه قرار می‌گیرد و به کاهش بسیاری از بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های مرتبط با سیستم خون کمک می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ مصرف کود بر اساس آزمون خاک را از دیگر برنامه ها برشمرد و اظهار کرد: در بسته افزایش عملکرد چندین عامل تغذیه، آزمون خاک، کشت روی پشته، بستر سازی مناسب و استفاده از ارقام مناسب لحاظ شده است و امیدواریم مزارع استان فارس متوسط عملکرد بیش از ۶ الی ۷ تن در هکتار را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس از دیرباز یکی از مناطق اصلی تولید گندم در کشور بود، افزود: تا سال ۱۳۸۶ استان فارس به مدت دو دهه رکورددار تولید گندم و در همان سال این رکورد حدود 2.5 میلیون تن بود.

پژمان تصریح کرد: به دلیل کاهش کمی و کیفی منابع آبی استان فارس بر اثر خشکسالی های ده ساله، این میزان تولید تا سال ۹۶ ؛ حدود ۱ میلیون و صد هزار تن بود و در سه سال اخیر با بارندگی های نرمال و اقدامات فنی بسیار خوبی نیز در سطح مجموعه جهاد کشاورزی صورت گرفت عملکرد گندم افزایش یافت به شکلی که در سال زراعی 99-98 از سطحی ۴۱۵ هزار هکتار، یک میلیون و ۴۶۵ هزارتن گندم تولید شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید