Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد:

معرفی ارقام اصلاح‌شده رقم‌های جدید « گیلار» و «طلوع»

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از معرفی رسمی رقم‌های جدید «گیلار» و «طلوع» خبر داد.

معرفی ارقام اصلاح‌شده رقم‌های جدید « گیلار» و «طلوع»

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور  در گفتگو با خبرنگار ایانا از معرفی رسمی دو رقم جدید اصلاح‌شده با نام‌های «طلوع» و «گیلار» خبر داد و گفت:  موسسه تحقیقات برنج کشور در راستای برنامه‌های به‌نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس، دو رقم جدید برنج را معرفی کرد.

وی با تاکید بر اینکه رقم «طلوع» حاصل تلاقی ارقام «نعمت» و «علی‌ کاظمی» از دو گروه اصلاح شده پرمحصول و محلی خوش کیفیت است، افزود: دو رقم « گیلار» و «طلوع» سال زراعی آینده به عرصه کشت برنج وارد می‌شوند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: هدف از اصلاح رقم «طلوع» را حفظ خصوصیات مطلوب هر دو گروه متناسب با سلیقه کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر خصوصیات رقم «طلوع» طول دوره رشد کوتاه (مشابه ارقام محلی و حتی کوتاه‌تر)، پاکوتاهی (تحمل به ورس و خوابیدگی ناشی از باران‌های آخر فصل)، تحمل به بیماری بلاست، عملکرد بین ۷ تا 7.5 تن در هکتار، خاصیت رتون‌زایی بالا و کیفیت پخت مطلوب است؛ این رقم حاصل سال‌ها پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در معاونت آملِ موسسه تحقیقات برنج کشور است.

وی تصریح کرد: متحمل بودن این رقم به عوامل خسارت‌زا و پتانسیل عملکرد بالا، همراه با طول دوره رشد کوتاه موجب می‌شود علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح، هزینه‌های کنترل عوامل خسارت‌زا نیز کاهش یابد و در جهت افزایش تولید برنج ایرانی بسیار موثر خواهد بود.

«گیلار» حاصل تلاقی ارقام «صالح» و «هاشمی»

حسینی همچنین درباره رقم معرفی شده «گیلار» نیز گفت: رقم «گیلار» از تلاقی ارقام «صالح» و «هاشمی» از گروه‌های اصلاح‌شده پرمحصول و محلی خوش کیفیت حاصل شده است.

وی با اشاره به این که هدف از تلاقی ارقام، رفع معایب ارقام محلی و حفظ کیفیت پخت آنهاست، تصریح کرد: شاخص‌ترین خصوصیات رقم «گیلار»، کیفیت پخت بسیار خوب "مشابه ارقام محلی" با عطر و طعم مناسب،  زودرس بودن، عملکرد بالاتر از ارقام محلی (حدود ۵.۵ تا ۶ تن در هکتار)، پاکوتاه‌تر بودن از ارقام محلی (تحمل به ورس و خوابیدگی) است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: رقم «گیلار» حاصل پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در ستاد موسسه تحقیقات برنج کشور بوده و به روش اصلاح مشارکتی معرفی شده است؛ در روش اصلاح مشارکتی از سلیقه کشاورزان در انتخاب ژنوتیپ‌های مناسب استفاده می‌شود و در مراحل مختلف  به‌نژادی، کشاورزان و محققان همکاری مناسبی دارند.

حسینی با تاکید بر اینکه طول دوره رشد کوتاه این دو رقم و پتانسیل عملکرد بالای آنها موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب خواهد شد، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌‌های منابع آبی و لزوم برنامه‌ ریزی برای ارتقاء بهره‌ وری، این ارقام جهت کشت پیشنهاد می شوند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، گفت: میزان آب مصرفی طلوع و گیلار با توجه به طول دوره رشد کوتاه آنها، کمتر از ارقام پرمحصول میان‌رس است. ضمن آن که کیفیت پخت این ارقام نیز مطلوب بوده و در آزمایشات تحقیقی- ترویجی هم از سوی  کشاورزان و مروجان مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

وی از همراهی محققان، سازمان‌‌های جهاد کشاورزی گیلان و مازندران، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای معرفی این ارقام، قدردانی و تصریح کرد: دستورالعمل زراعی این دو رقم تهیه شده و به زودی از طریق تالار ترویج کشاورزی در اختیار بهره‌برداران قرار می گیرد؛  همچنین بذر طبقات اولیه این ارقام نیز تولید شده و در سال زراعی آینده در دسترس تولید کنندگان بذور مادری و کشاورزان قرار خواهد گرفت.

حسینی گفت: ارقام جدید برنج با پتانسیل عملکرد بالا، طول دوره رشد کوتاه، کیفیت پخت مطلوب و تحمل به ورس و بیماری‌ها می‌توانند ضمن افزایش تولید منجر به کاهش هزینه‌های تولید شوند.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور، اظهار کرد: کشاورزانی که علاقمند به کشت ارقام جدید برنج هستند و یا در این زمینه سوالاتی دارند می‌توانند با موسسه تحقیقات برنج کشور تماس بگیرند، این موسسه آمادگی برگزاری دوره‌‌های آموزشی برای آموزش بهره‌‌برداران قبل از شروع فصل زراعی جدید را دارد و در این زمینه با سازمان‌‌های جهاد کشاورزی استان‌‌ها برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.

وی با بیان این که تنوع ارقام می‌تواند امکان انتخاب مناسب را برای کشاورزان با سلایق مختلف فراهم کند. اظهار امیدواری کرد: حاصل تلاش به‌نژادگران و همه فعالان بخش برنج برای افزایش تولید برنج داخلی در کشور موثر واقع شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید