Iranian Agriculture News Agency

کنارکوهی:

پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های خوزستان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد، از پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های خوزستان خبر داد.

پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان ضمن اعلام این خبر گفت: با شروع فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد و پرواز آنها به سمت زیستگاههای ایران، خطر انتقال و بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد این خطر به خصوص در سال جاری با توجه به شیوع نسبتاً وسیع بیماری آنفلوانزای فوق حاد در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مجاور ایران پررنگ تر از هر زمان دیگر است.

وی افزود: استان خوزستان نیز با توجه به وجود اکوسیستم های طبیعی متعدد از جمله تالاب ها، مسیر رودخانه ها، دریاچه سد ها و ... میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر برای زمستان گذرانی است که این جمعیت به پرندگان وحشی موجود در این زیستگاهها افزوده شده و احتمال انتقال بیماری به واحدهای پرورش طیور متعدد موجود در استان و همچنین طیور بومی روستایی وجود دارد. 

کنارکوهی در ادامه تصریح کرد: از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری، شناسایی فوری و تشخیص بیماری و اجرای مداخلات ضربتی بهداشتی جهت کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری در منطقه است و با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاههای پرندگان، این مناطق بصورت ویژه مورد مراقبت مستمر دامپزشکی می‌باشند. 

مدیر کل دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: از جمله مناطقی که در روزهای اخیر مورد مراقبت فعال بیماری آنفلوانزا قرار گرفته است می‌توان به مسیر رودخانه ها و دریاچه های پشت سد کارون، مارون، کرخه و دز و تالاب های شادگان و هورالعظیم اشاره کرد که خوشبختانه موردی از تلفات پرندگان و نشانه های مشکوک بیماری در این مناطق مشاهده نشد. 

وی گفت: این مراقبت ها بهمراه دیگر اقدامات نظارتی و بهداشتی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا پایان فصل سرد و خطر بیماری ادامه خواهد داشت. 

شایان ذکر است، از اواخر سال 95 تا کنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یافت نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید