Iranian Agriculture News Agency

قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد

با توجه به اینکه آبان سال جاری حدود ۲۰ درصد افزایش جوجه ریزی نسبت به ماه گذشته آن انجام شد، بطور طبیعی در این هفته با کاهش قیمت گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.

قیمت گوشت مرغ کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست  با بیان اینکه انتظار داریم که قیمت مرغ در این هفته افت پیدا کند و وضعیت بهتر شود افزود: به‌دلیل اینکه سهم تامین نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه و نهاده یارانه‌ای از ابتدای آذر افزایش پیدا کرده و جوجه ریزی هم در این ماه بهتر شده است، انتظار داریم که قیمت گوشت مرغ بطور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: وضعیت پرورش، تامین و فراوانی مرغ در بازار استان اصفهان مطلوب است اما به‌دلیل اینکه در کل کشور با افزایش قیمت مواجه شدیم قیمت‌ها بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: به‌دلیل افزایش قیمت هیجانی و ناگهانی دوام چندانی ندارد و روزهای گذشته هم شاهد کاهش قیمت بودیم.

وی تصریح کرد: در صورتی‌که بتوانیم تامین نهاده‌ها را با نرخ یارانه‌ای به صد در صد برسانیم بطور قطع  قیمت گوشت مرغ بیشتر کاهش پیدا خواهد کرد.

ایراندوست با بیان اینکه بیشترین مشکل ما در زمینه تامین نهاده‌هاست اضافه کرد: نهاده‌های بخش مرغ تخمگذار از ابتدای مهر بصورت صد در صد تامین شده است و به همین دلیل قیمت تخم مرغ افت پیدا کرد و در حد تنظیم بازار قرار گرفت؛ از اول آبان بنا بود که نهاده مرغ گوشتی تامین شود اما هنوز تحقق پیدا نکرده است و بخشی هم هنوز دریافت نکردند و در مسیر انتقال قرار دارد.

وی بیان کرد: بنا بوده است که سهم نهاده‌ها از اول آذر به صد در صد نزدیک شود و در روزهای آینده با توجه به اینکه قیمت تمام شده مرغ کاهش خواهد داشت با کاهش قابل توجه قیمت مرغ مواجه خواهیم شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: هفت میلیون و ۱۵۰ هزار  قطعه جوجه شهریور امسال تولید شد و مهر این تعداد به حدود ۵.۵ میلیون  قطعه کاهش پیدا کرد  اما در آبان  به ۶.۵ میلیون افزایش یافت و جوجه ریزی حدود یک میلیون  قطعه بیشتر شده است.

وی افزود: کاهش جوجه‌ریزی در مهر هم وجود داشت اما دلیل عمده آن به‌خاطر تولید نشدن چند روزه جوجه در این ماه بود و در بازه زمانی دوازدهم تا نوزدهم مهرماه جوجه ای در کشور تولید نشد.

به گفته وی تامین نهاده‌ها همزمان با شهریور، کاهش داشت و نهاده‌ها افزایش قیمت قابل توجهی در بازار آزاد پیدا کرد و در نتیجه رغبت مرغداران نسبت به جوجه ریزی کاهش یافت.

ایراندوست ادامه داد: افزایش جوجه ریزی در ماه‌های تیر و مرداد امسال نسبت به سال گذشته اتفاق افتاد و به همین دلیل قیمت جوجه یک روزه  افت کرد.

وی بیان کرد: به‌دلیل اینکه قیمت جوجه در تابستان به شدت افت پیدا کرد، واحدهای مرغ مادر به شدت آسیب دید و برای اینکه قیمت جوجه را مقداری کنترل کنند تصمیمی در تهران گرفته شد که جوجه ریزی و تولید جوجه چند روز انجام نشود تا قیمت ها متعادل شود و به همین دلیل جوجه‌ریزی با کاهش قابل توجهی در کل کشور اتفاق افتاد و حدود ۴۰ روز پس از آن انتظار کاهش عرضه مرغ به بازار و افزایش قیمت را داشتیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: تولید نشدن جوجه در این بازه زمانی ۱۰ روزه و افزایش بیش از حد قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد و تکافوی نکردن نهاده یارانه ای از طریق سامانه بازارگاه و سامانه توزیع موجب کاهش تعداد مرغ به سالن ها و انتقال آن به کشتارگاه کاهش پیدا کند اما هم اینک آن بازه زمانی را پشت سر گذاشتیم و در آبان ماه نرخ جوجه ریزی عادی و همانند سال گذشته شد.

ایراندوست اظهار داشت: هم اکنون مرغ منجمد از محل ذخایر پشتیبانی در سطح وسیعی از فروشگاه‌های سطح شهر، فروشگاه‌های زنجیره ای و تعاونی‌های اصناف توزیع شده است و مرغ گرم هم با قیمت مصوب در فروشگاه‌های کوثر توزیع شده و ادامه پیدا می‌کند و به همین دلیل قیمت مرغ زنده و مرغ مصرف کننده کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای حفظ تولید و اینکه آسیبی به اصل تولید در این استان وارد نشود، قیمت مصوب مرغ گرم در بازار برای مصرف کننده تا ۲۲ هزار تومان است و با مجوز کارگروه تنظیم بازار مرغ گرم با قیمت ۲۲ هزار تومان و مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان توزیع می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: البته این تفاوت قیمت نباید وجود داشته باشد و دلیل عرضه مرغ منجمد با قیمت کمتر این است که از ذخایر پشتیبانی استان است و این تفاوت قیمت نباید مصرف کننده را به اشتباه بیاندازد که کیفیت مرغ گرم تا این حد بهتر است.

وی بیان کرد: افزایش قیمت مرغ گرم در ماه گذشته بیش از حد انتظار اتفاق افتاده اما بطور طبیعی اگر مرغ منجمد ۱۵ هزار تومان است مرغ گرم هم باید ۱۶ هزار تومان ارائه شود.

برپایه آمارهای اعلام شده  ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در استان  اصفهان وجوددارد و این استان دارای  یک هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید