Iranian Agriculture News Agency

طرح حدنگاری در ۱.۳ میلیون هکتار از اراضی اصفهان اجرا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: امسال طرح حدنگاری(کاداستر) در ۱.۳ میلیون هکتار از اراضی این استان اجرا شد.

طرح حدنگاری در ۱.۳ میلیون هکتار از اراضی اصفهان اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محمدحسین شاملی  هدف اصلی از اجرای طرح حفاظتی حدنگاری در استان اصفهان را پیشگیری از جعل اسناد اراضی ملی و دولتی و جلوگیری از زمین‌خواری برشمرد و افزود: تثبیت قطعی مالکیت دولت، تضمین سرمایه‌گذاری در اراضی و شفاف سازی در پاسخگویی به استعلام اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر مزایای حدنگاری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه حدنگاری در مناطق مختلف استان اصفهان اجرا شده است ادامه داد: هزینه هر هکتار حدنگاری بطور متوسط سه تا چهار هزار تومان است که البته با مشارکت اداره ثبت این میزان را کاهش داده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به جهش قابل توجه در این بخش نسبت به سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: حدنگاری انجام شده در سال جاری معادل ۱۰ سال اخیر بوده است که نشان از توجه ویژه به این مقوله دارد.

شاملی با بیان اضافه کرد: از حیث اجرای طرح‌های مرتبط با حدنگاری، اصفهان به همراه ۲ استان دیگر بهترین عملکرد را نسبت به سایر استان‌ها داشته است.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع طبیعی به عنوان پیش نیاز توسعه استان و کشور تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان موفق شد در اجرای برنامه‌های اقدام جهش یکساله و فعالیت‌های طرح "۹ در ۹۹" به معنای ۹ محور کاری در سال ۹۹ در نیمه نخست امسال رتبه برتر کشوری را کسب کند و افزایش طرح‌های گوناگون برای پایداری و نگهداشت عرصه‌های طبیعی استان همچنان ادامه خواهد داشت.

شاملی افزود: توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، ارتقای پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، کاداستر اراضی ملی و اخذ حقوق دولتی و منابع اعتباری جزو این ۹ محور محسوب می‌شود.

نگاهی به وضعیت استان اصفهان از حیث عرصه‌های طبیعی حاکیست که این سرزمین به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از این مساحت را معادل ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) در بر گرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار پراکنده است و سرانه جنگل درکمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح به نسبت کم از تنوع گونه‌ای خوبی (۳۵ گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.

این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.

این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه ۳.۲ میلیون هکتار معادل ۳۲ درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی آن پراکنده است.

 
 
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید