Iranian Agriculture News Agency

۱۱۰ طرح پژوهشی کشاورزی در استان کردستان اجرا می‌شود

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان گفت: محققان این مرکز، ۱۱۰ طرح پژوهشی و تحقیقاتی ملی و استانی را پیگیری و در دست اجرا دارند.

۱۱۰ طرح پژوهشی کشاورزی در استان کردستان اجرا می‌شود
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدحسین سدری  اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد این طرح‌ها به صورت ملی و ۳۰ درصد نیز به صورت استانی در زیربخش‌های منابع طبیعی، گیاه، علوم دامی و دامپزشکی، آبخیزداری، آب و خاک و اقتصاد کشاورزی در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه برخی از طرح‌های تحقیقاتی اجرایی زیر نظر این مرکز در سال جاری به اتمام رسید، افزود: نتیجه آن به معرفی ۲ رقم جدید کشاورزی محصولات زراعی پر محصول منجر شد که همزمان با هفته پژوهش پس از رونمایی،  مشخصات‌شان اعلام می‌شود.

سدری یادآور شد: سال گذشته نیز محققان کردستانی موفق به تولید و معرفی ۱۰ رقم محصول زراعی جدید پر بازده و مقاوم برابر مخاطرات طبیعی شدند که شامل ۲ رقم جدید ماشک علوفه‌ای دیم، چهار رقم جدید گندم دیم و ۲ رقم جوی دیم مناسب برای مناطق معتدل سرد کشورو ۲ رقم نخود دیم و توسعه کشت پاییزه و انتظاری است.

وی اضافه کرد: اجرای پروژه های تحقیقاتی کاربردی و توسعه محور و انجام آزمایشات در راستای رفع چالش های بخش کشاورزی و تامین امنیت غذایی، اصلاح و معرفی ارقام جدید زراعی و باغی، حفاظت از ژرم پلاسم گیاهی و دامی و ذخایر بومی، انجام مطالعات فنی در زمینه آبخیزداری، خاکشناسی، منابع طبیعی، دام و طیور، انتشار مقالات علمی، کتب، نشریات و دستورالعمل‌های فنی ترویجی و حضور در عرصه‌های تولیدی با هدف انتقال دانش فنی و آموزش کارشناسان بخش کشاورزی و بهره برداران استان از جمله فعالیت‌های مهم این مرکز است.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد، این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰  هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید